Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Servizi e uffici in città - Usługi i urzędy w mieście

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa 3, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące funkcjonowania różnych urzędów i instytucji we Włoszech.

  2. Uczeń tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące wybranych włoskich instytucji.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  2. Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  3. Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście.

  2. Strategie kognitywne - analiza danych językowych.

  3. Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

  4. Strategie społeczne - współpraca w grupach.

  5. Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe).

Formy pracy:

Praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy musieli załatwić kiedyś jakieś sprawy urzędowe, np. wyrobienie paszportu lub dowodu osobistego, założenie konta itp. i dokąd się wtedy udali.

  3. Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania maili Karola i Luki i odnalezienia informacji, jakie instytucje we Włoszech są odpowiedzialne za wydawanie dowodów osobistych i paszportów.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają ponownie maile Karola i Luki i wykonują polecenie 1 i 2 w celu weryfikacji stopnia zrozumienia tekstów, a następnie próbują opisać podział administracyjny Włoch.

  2. Nauczyciel pyta, jakie inne instytucje (poza wymienionymi w mailu Luki) mogą być istotne w załatwianiu różnych formalności.

  3. Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym i w parach rozmawiają na temat tego, czy w Polsce są obecne takie same instytucje.
    LUB
    Uczniowie otrzymują przygotowane wcześniej przez nauczyciela karteczki z wypisanymi na nich poszczególnymi elementami z katalogu (nazwa instytucji ze zdjęciem, opis, lista pracowników oraz ich zadania) i próbują dopasować je do siebie tak, by odtworzyć katalog.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia do multimedium.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w małych grupach. Poszczególne osoby z grupy po kolei losują karteczki z krótkim opisem problemu po polsku i przedstawiają dany problem grupie po włosku. Pozostałe osoby z grupy wskazują, do jakiej instytucji we Włoszech należy się zgłosić w danej sytuacji.

Przykładowe problemy:

  1. Muszę wysłać ważny dokument zagranicę.

  2. Muszę wypłacić pieniądze z konta.

  3. Mój paszport stracił ważność.

  4. Zgubiłem portfel.

  5. Muszę wnieść opłatę za śmieci.

  6. Zauważyłem pożar.

  7. Chciałbym kupić bilet miesięczny.

  8. Potrzebuję aktu urodzenia.

  9. Muszę wyrobić dowód osobisty.

  10. Chciałbym otworzyć działalność gospodarczą.

W fazie podsumowującej uczniowie mogą wykonać również ćwiczenia otwarte nr 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Praca domowa:

Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Uczniowie mogą przygotować w parach lub grupach prezentacje dotyczące podziału administracyjnego Polski.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Samodzielna praca ucznia z multimedium może być elementem przygotowania do zajęć w ramach lekcji odwróconej.

Multimedium może być wykorzystane również przy omawianiu tematów związanych z pracą oraz z przestrzenią miejską.