Autorzy: Katarzyna Kowalik, Justyna Groblińska, Agnieszka Woch

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Una visita guidata - Zwiedzanie z przewodnikiem

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne na temat wycieczek z przewodnikiem;

  • poznaje konstrukcję stare + gerundio.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna;

  • wszystkie trzy możliwe.

Środki dydaktyczne:

  • Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do Internetu, telefon, tablet, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze.

  • Podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do Internetu, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel przekazuje uczniom informację o popularnym włoskim programie telewizyjnym „Le meraviglie. La penisola dei tesori”, który przedstawia widzom największe atrakcje historyczne, artystyczne i przyrodnicze Włoch. Zwraca ich uwagę na to, że tego typu audycje mogą być swego rodzaju telewizyjną podróżą z przewodnikiem. Zadaje uczniom pytanie, czy lubią w swoim wolnym czasie uczestniczyć w wycieczkach z przewodnikiem i mówi im, że realizując ten e‑materiał, nauczą się słownictwa pomocnego w opowiadaniu o tym doświadczeniu.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst: wywiad z włoską przewodniczką turystyczną, która opowiada o umiejętnościach niezbędnych w jej zawodzie i realiach pracy. Uczniowie weryfikują zrozumienie tekstu poprzez wykonanie następującego po nim ćwiczenia, w którym muszą wskazać, czy wymienione informacje są prawdziwe, czy fałszywe. Potem nauczyciel zwraca uwagę uczniów na nową formę gramatyczną, która pojawiła się w tekście – stare + gerundio, i wyjaśnia im jej użycie na podstawie tekstu głównego. Następnie nauczyciel odtwarza multimedium – plik audio, który przedstawia dialog przewodnika turystycznego z turystą. Po pierwszym odsłuchu nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie ogólnych informacji na temat kontekstu i treści nagrania, odtwarza materiał po raz kolejny i zachęca uczniów do wykonania ćwiczeń pozwalających zweryfikować jego szczegółowe rozumienie. Później uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, opierające się na wprowadzonym w lekcji słownictwie (np. ćw. 1, 5, 6) i zagadnieniu gramatycznym (ćw. nr 2, 3, 4)

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o opowiedzenie na forum klasy o tym, jak wspominają wycieczki z przewodnikiem, w których uczestniczyli. Wykorzystując ćwiczenie otwarte nr 8 z sekcji Sprawdź się, zachęca uczniów do wcielenia się w rolę przewodnika i stworzenie przykładowej wypowiedzi na temat wybranego zabytku czy miejsca.

Praca domowa:

  • Np. ćw. 1, 3, 4 z zestawu ćwiczeń interaktywnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas lekcji utrwalającej słownictwo z zakresu podróży, pracy i wprowadzającej konstrukcję gramatyczną stare + gerundio.

  • Nauczyciel może zaproponować ćwiczenie polegające na stworzeniu programu wycieczki z przewodnikiem po wybranym włoskim mieście z wykorzystaniem map cyfrowych.

  • Tekst rozpoczynający lekcję może być wykorzystany także w kontekście tematyki pracy jako przedstawienie profilu kariery zawodowej przewodnika turystycznego.