Autorzy: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Le università italiane - Włoskie uniwersytety

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna słownictwo związane ze szkolnictwem wyższym we Włoszech;

  • zna strukturę włoskiego szkolnictwa wyższego;

  • odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i dokonuje samooceny postępów w nauce;

  • wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne - rozumienie i używanie słownictwa w naturalnych kontekstach;

  • strategie kompensacyjne - domysł językowy, odgadywanie znaczenia tekstu;

  • strategia kognitywna - analiza i ćwiczenie stałych struktur;

  • strategie pamięciowe - tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, powtarzanie i utrwalanie poznanych struktur, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne;

  • podejście komunikacyjne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach (lub małych grupach);

  • praca w zespole klasowym.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Lekcja rozpoczyna się od przedstawienia tematu i podstawowych celów dydaktycznych, realizowanych podczas zajęć. Odwołując się do doświadczeń uczniów, nauczyciel pyta ich o to, czy wiedzą, które włoskie miasta są miastami uniwersyteckimi i czy znają jakieś włoskie uczelnie wyższe.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst pt.: „Come funzionano le università italiane”, starając się zrozumieć (korzystając z załączonego słownika) specyfikę edukacji akademickiej we Włoszech.

  2. Nauczyciel sprawdza stopień zrozumienia tekstu, prosząc uczniów o realizację zadania numer 1, które następnie sprawdza na forum klasy.

  3. Nauczyciel prezentuje uczniom grafikę przedstawiającą schemat włoskiego systemu szkolnictwa wyższego i prosi, aby uczniowie, pracując w parach i korzystając z informacji zawartych w przeczytanym uprzednio tekście, przygotowali jej opis.

  4. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie przygotowanych opisów grafiki.

  5. Uczniowie przechodzą do pracy z multimedium, której celem jest utrwalenie nowego słownictwa i poszerzenie wiadomości o najstarszych włoskich uczelniach wyższych. Uczniowie powinni mieć wystarczająco dużo czasu na obejrzenie całej mapy interaktywnej, a jeśli nie jest to możliwe, wówczas nauczyciel powinien wybrać z mapy kilka uniwersytetów i poprosić, aby uczniowie skupili swą uwagę na nich.

Faza podsumowująca:

W końcowej fazie lekcji uczniowie wykonują na forum klasy ćwiczenie 8 z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel powinien zachęcać uczniów do tego, aby odnosili się do informacji zawartych w mapie interaktywnej oraz formułowali wypowiedzi z wykorzystaniem nowego słownictwa.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczeń może wykonać niewykorzystane podczas zajęć ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, np. w ramach przygotowania do lekcji odwróconej.

  • Multimedium może być też wykorzystane podczas innej lekcji z zakresu tematycznego edukacja.