Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Sono le otto, comincio a lavorare. Come descrivere l’orario di lavoro, chiedere e dire l’ora - Jest ósma, zaczynam pracę. Jak opisać plan dnia pracy, zapytać i powiedzieć która godzina

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń poprawnie zapisuje słownie włoskie liczebniki główne od 1 do 59.

  • Uczeń rozpoznaje liczebniki w tekście mówionym.

  • Uczeń zadaje pytanie o godzinę.

  • Uczeń podaje dokładną godzinę na różne sposoby: korzysta z liczebników i wyrażeń takich jak “pół godziny” i “kwadrans”.

  • Uczeń korzysta z podstawowego słownictwa dotyczącego czynności zawodowych.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo i struktury gramatyczne.

  • Uczeń zna podstawowe struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową na temat pracy.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego.

  • Strategie kognitywne – ćwiczenie wymowy, powtarzanie za nagraniem, uczenie się utartych zwrotów, tworzenie różnych kombinacji zdań, odbieranie i wysyłanie informacji.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia, ocenianie efektów uczenia się.

  • Strategie społeczne – zadawanie pytań.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • tablica multimedialna lub rzutnik;

  • głośniki;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, używając tekstu wprowadzającego.

  2. Następnie należy przejść do odczytania/odsłuchania tekstu wyjściowego. Jest to kartka z terminarza Włocha zatrudnionego w firmie zajmującej się dystrybucją elementów elektronicznych.

  3. Przed wyjaśnieniem sytuacji komunikacyjnej zaistniałej w tekście można podzielić uczniów na 3‑4 osobowe grupki i powierzyć im zadanie wspólnego odgadnięcia znaczenia poszczególnych czynności i zrobienia z tego notatek. Następnie każda grupa prezentuje na forum klasy swoje ustalenia. Co ważne, uczniowie nie powinni tutaj korzystać z żadnych słowników i zasobów internetowych - chodzi o ćwiczenie dedukcji językowej.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyjaśnia nieznane uczniom słownictwo z tekstu pt. L’agenda. Celem aktywizacji uczniów zamieszczono dwa zadania do tekstu. Pierwsze z nich to klasyczna tabela prawda‑fałsz, sprawdzająca zrozumienie tekstu. Drugie ćwiczenia polega na wstawieniu odpowiednich słów i zwrotów do zdań z lukami.

  2. Następnie, korzystając z tekstu dotyczącego wyjaśnień gramatycznych, należy przejść do omówienia kluczowych w tym materiale zagadnień leksykalno‑gramatycznych, czyli liczebników od 1 do 59, pytania o godzinę oraz podawania godziny na różne sposoby - nie tylko za pomocą poznanych liczebników, ale również wyrażeń takich jak mezzo/mezza, un quarto itd.

  3. Poza zapoznaniem uczniów z liczebnikami i podawaniem godzin, jednym z głównym celów materiału jest powtórzenie i sprawdzenie wiadomości z poprzednich materiałów z tematu praca. Multimedium bazowym jest test składający się z czterdziestu pytań jednokrotnego wyboru. W każdym pytaniu jest jedna prawidłowa odpowiedź. Pytania dotyczą odmiany czasowników modalnych, liczebników, podawania godziny, słownictwa i słowotwórstwa (formy męskie i żeńskie) związanego z nazwami zawodów.

  4. Oprócz pytań zamkniętych wchodzących w skład testu, przygotowano trzy dodatkowe zadania aktywizujące, które dodatkowo sprawdzają odmianę czasowników modalnych potere, doverevolere oraz podawanie godzin na różne sposoby.

Faza podsumowująca:

  1. Poza zestawem ćwiczeń interaktywnych celem podsumowania materiału można przygotować kartki z narysowanymi na nich zegarami lub godzinami napisanymi za pomocą cyfr. Uczniowie w parach losują zegary i wzajemnie odpowiadają sobie na pytanie Che ore sono?, stosując wszystkie poznane w materiale struktury służące do podawania czasu.

  2. Dodatkowo, uczniowie dobierają się w pary i przedstawiają sobie swoje plany dnia (na przykład te stworzone w ramach ćwiczenia nr 9 z sekcji Sprawdź się). Jedna osoba opowiada, druga ma za zadanie sporządzić notatkę ze słuchu i zreferować plan dnia koleżanki/kolegi na forum klasy.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową można traktować następujące ćwiczenia z zestawu ćwiczeń interaktywnych (Sprawdź się): 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Materiały pomocnicze:

  • Kartki z narysowanymi na nich zegarami lub godzinami zapisanymi za pomocą cyfr.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe może zostać wykorzystane przy okazji realizacji innych zakresów tematycznych, np. związanych z systemem kształcenia czy organizacją czasu.

  • Multimedium bazowe (test) może być rozwiązywany wspólnie z uczniami w klasie lub - jeśli jest możliwość skorzystania z odpowiedniej pracowni komputerowej lub każdy uczeń ma odpowiednie urządzenie - każdy uczeń może pracować z nim samodzielnie i na podstawie wyniku testu dokonać samooceny poziomu znajomości zagadnień z tematu praca.

  • Multimedium bazowe może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa z tematyki związanej z pracą, czy powtórzenia odmiany czasowników modalnych.