Autorzy: Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Come fare la raccolta differenziata? - Jak segregować śmieci?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formułuje zdania rozkazujące odnoszące się do segregacji śmieci;

  • rozpoznaje odpowiednie schematy postępowania związane z zasadami segregacji śmieci;

  • dyskutuje na temat konsekwencji niestosowania się do istniejących w społeczeństwie zasad dbania o środowisko.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • poznaje różnice między zasadami segregacji odpadów i dbania o środowisko we Włoszech i w Polsce;

  • odczuwa satysfakcję, ponieważ nabywa praktyczną wiedzę na temat segregacji odpadów we Włoszech;

  • posługuje się słownictwem przydatnym do określania, które odpady powinny być wyrzucane do którego pojemnika.

Strategie uczenia się:

  • asymilacyjna;

  • praktyczna

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie wielozmysłowe

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jak przebiega selektywna zbiórka odpadów w Polsce. Po krótkiej rozmowie na temat segregacji śmieci, nauczyciel informuje, że tematyka ta poruszona zostanie podczas pracy z niniejszym e‑materiałem. Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie wstępu i przejście do tekstu z sekcji przeczytaj/posłuchaj.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie tekstu z sekcji przeczytaj/posłuchaj oraz wykonanie poleceń do tekstu.

  2. Na podstawie informacji zawartych w tekście oraz na towarzyszącej mu grafice, uczniowie opowiadają na głos o tym, jakie śmieci należy wrzucać do poszczególnych pojemników.

  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami przypomina użycie trybu imperativo.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o przejście do sekcji z filmem edukacyjnym.

  5. Uczniowie mają za zadanie obejrzeć film edukacyjny i wykonać związane z nim polecenia. Nauczyciel odtwarza film po raz pierwszy na forum całej klasy, w razie potrzeby zatrzymuje film i tłumaczy uczniom nieznane słowa czy całe wyrażenia.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów, by wymienili rodzaje pojemników na selektywną zbiórkę.

  2. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o to, by opowiedział na głos o treści filmu edukacyjnego.

Praca domowa:

  • Zadania z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

  • Kartka i kredki/ołówek – uczniowie mają za zadanie stworzyć 5 okręgów, każdy odpowiadający danemu pojemnikowi na selektywną zbiórkę i zapisać po przynajmniej 3 rzeczy, które można wyrzucić do każdego z pojemników.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Jako wersję zaawansowaną ćwiczenia, uczniowie mogą spróbować swoich sił w tłumaczeniu całych fraz zawartych w filmie ustnie na język polski. Zarówno w czasie trwania filmu, jak i zatrzymując film po każdej wypowiedzianej kwestii.