Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Voglio iscrivermi a... Moduli d'iscrizione e dati personali - Chcę się zapisać na... Formularze zapisów i dane osobowe

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna słownictwo występujące w formularzach zapisów.

  • Uczeń wypełnia formularze zapisów oraz odczytuje dane w nich zawarte.

  • Uczeń odmienia czasownik nascere w czasie passato prossimo i stosuje odpowiednie formy w kontekście.

  • Uczeń stosuje poznane struktury do uzyskiwania i udzielania informacji dotyczących danych osobowych i kontaktowych.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście.

  • Strategie kognitywne - analiza danych językowych.

  • Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

  • Strategie społeczne - współpraca w grupach.

  • Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, gdzie można spotkać się z formularzami zapisów. Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie w parach tworzą listę danych, które występują w formularzach zapisów. Nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje pierwszej pary i uzupełnia je o informacje pozostałych uczniów.

  4. Uczniowie zapoznają się z formularzem szkoły Parlando. Wskazują dane, które nie pojawiły się w ich propozycjach i wykonują polecenie nr 1 i 2.

Faza realizacyjna:

  1. Na podstawie zadania nr 2 uczniowie przedstawiają swoje przypuszczenia dotyczące odmiany czasownika nascere w czasie przeszłym passato prossimo. Nauczyciel naprowadza uczniów lub w razie konieczności wyjaśnia to zagadnienie. Dla przećwiczenia materiału można wykorzystać zadanie nr 3 z sekcji Sprawdź się.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie listy znanych im pytań, służących uzyskiwaniu informacji dotyczących danych osobowych. Ewentualnie uzupełnia listę o pytania występujące w e‑materiale. Pojawiające się pytania może zadać wybranym uczniom lub poprosić, żeby uczniowie zadali je sobie w parach.

  3. Nauczyciel informuje uczniów, że obejrzą fragment filmu (między 0:37 a 1:34) bez dźwięku. Zadaniem uczniów jest wysnuć przypuszczenia odnośnie tego, kim są bohaterowie i o czym rozmawiają? Następnie oglądają ponownie cały film z dźwiękiem i weryfikują swoje przypuszczenia.

  4. W celu weryfikacji zrozumienia słownictwa oraz treści filmu uczniowie wykonują trzy polecenia z sekcji Film.

  5. Aby utrwalić treści poznane w tym materiale, uczeń powinien wykonać 8 ćwiczeń z sekcji Sprawdź się. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze na lekcji, w celu utrwalenia nowych zagadnień, lub po lekcji, w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom po dwa wydrukowane formularze zapisów szkoły Parlando.

  2. Uczniowie wypełniają pierwszy formularz swoimi danymi.

  3. Uczniowie w parach zadają sobie pytania dotyczące danych osobowych i kontaktowych tak, aby wypełnić drugi formularz danymi kolegi/koleżanki (można ustalić, że pierwsza osoba zadaje pytania formalne a druga nieformalne).

  4. Wybrani uczniowie na podstawie danych z formularza przedstawiają osobę, z którą pracowali na forum klasy.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (przede wszystkim zadania nr 6 i 8) i/lub przygotowanie własnych formularzy zapisów, które posłużą do powtórzenia materiału na kolejnej lekcji.

Materiały pomocnicze:

REyv8WEtF8dIh

Załącznik przedstawia formularz.

Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 113.58 KB w języku polskim

Grafika przedstawia formularz. W formularzu znajdują się następujące dane:

Parlando - Scuola d'italiano Piazza di Sant'Apollonia

5/8 00153 Roma Tel. +39.0583.490902 info@parlando.it

Mdulo d'iscrizione

Corsi estivi 2022

Dati personali: *campi obbligatori

Nome*: …

Cognome:* …

Sesso*: - femmina; - maschio

Indirizzo*: …

Città*: … CAP*:…

Paese*:…

Data di nascita*: …

Luogo di nascita*: …

Nazionalità*: …

Età: …

Professione:…

E‑mail*: … @ …

Telefono/cellulare: …

Iscrizione:

Durata*:

- una settimana

-  due settimane

-  un mese

Data inizio corso*:

- il 6 giugno 2022

- il 5 luglio 2022

- il 2 agosto 2022

- il 6 agosto 2022

Tipo di corso*:

-  italiano generale

- italiano specialistico

- italiano e arte

- conversazione

- preparazione agli esami

Livello*:

- A1

- A2

- B1

- B2

- C1

- C2

Data*:… Firma*:…

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • W czasie lekcji można podczas pierwszego odtwarzania wyłączyć dźwięk w drugiej scenie. Uczniowie formułują swoje przypuszczenia dotyczące dialogu między sekretarką i Filipem.

  • Multimedium może stanowić model dla uczniów do odegrania (i ewentualnego nagrania) podobnych scenek.