Autorzy: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: L’usato - Przedmioty używane

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące kupowania i sprzedawania przedmiotów używanych;

  • Uczeń stosuje w swoich wypowiedziach stopień wyższy i najwyższy względny przymiotnika, tworząc porównania;

  • Uczeń udziela informacji dotyczących różnych miejsc, w których można kupić przedmioty używane;

  • Uczeń jest świadomy zalet kupowania przedmiotów używanych i wpływu takiego działania na ochronę środowiska.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych;

  • Strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, ćwiczenie używania i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach;

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych;

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupie;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu;

  • rzutnik lub tablica multimedialna;

  • głośniki lub słuchawki;

  • materiały piśmiennicze.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele realizowane podczas lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.

  2. Następnie uczniowie odpowiadają na pytania: „Vi piace comprare gli articoli usati?”, „Quali vantaggi, secondo voi, ha l’usato?”, „Quali oggetti che usate quotidianamente avete comprato di seconda mano?”.

  3. Jeśli uczniowie nie potrafią odpowiedzieć na któreś z pytań ad hoc, przeprowadzają w parach lub małych grupach burzę mózgów i wykonują ćwiczenie zamieszczone przed tekstem, na początku materiału.

  4. Po tym wprowadzeniu uczniowie czytają tekst umieszczony na początku sekcji „Przeczytaj/posłuchaj”. Po zapoznaniu się z tekstem i nowym słownictwem, dwie osoby wcielają się w role dwóch włoskich licealistek rozmawiających o kupnie używanego smartfona i odczytują kwestie na głos.

  5. Uczniowie wykonują zadanie umieszczone pod tekstem, uzasadniając prawdziwość lub fałszywość zamieszczonych w nim zdań.

Faza realizacyjna:

  1. Po omówieniu dialogu i przed przystąpieniem do pracy z medium, należy omówić kolejną część materiału – tekst dotyczący stopniowania przymiotników.

  2. Celem przećwiczenia tego zagadnienia, uczniowie wykonują ćwiczenia nr 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”. Ćwiczenie nr 7 może być wykonywane w parach.

  3. Multimedium to film o długości około pięciu minut, przedstawiający różne miejsca, w których można kupić przedmioty używane, a także zawierający wypowiedzi dwóch włoskich licealistek mówiących o swoich doświadczeniach z kupowaniem rzeczy używanych. W pierwszej kolejności uczniowie oglądają pierwszą część filmu (w której pokazywane są różne miejsca, gdzie sprzedawane są przedmioty używane) bez dźwięku, a następnie opowiadają po włosku, co widzieli i wyrażają swoje domysły na temat treści filmu. W razie potrzeby nauczyciel naprowadza uczniów oraz udziela podpowiedzi.

  4. Następnie uczniowie oglądają cały film z dźwiękiem i określają, czy pomiędzy ich wstępnymi domysłami a rzeczywistym komentarzem narratora filmu są duże różnice.

  5. Uczniowie zapoznają się z treścią zadań do filmu, a następnie oglądają cały film ponownie, robiąc notatki, które pomogą im w wykonaniu tych ćwiczeń.

  6. Uczniowie wykonują zadania do filmu.

  7. Po zakończeniu pracy z filmem należy przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych celem utrwalenia zrealizowanego materiału.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dzielą się na dwie grupy i przygotowują argumenty do debaty klasowej na temat „Comprare prodotti usati o nuovi?”. Jedna z grup jest za promowaniem produktów używanych, druga za produktami nowymi. Następnie obydwie grupy prezentują swoje argumenty i dyskutują.

LUB

  1. Uczniowie w parach odgrywają scenkę rozmowy w wybranym miejscu oferującym przedmioty używane na sprzedaż (antykwariat, sklep z odzieżą używaną, targ staroci). Jedna z osób jest sprzedającym, druga jest zainteresowana zakupem danego przedmiotu. W przypadku wybrania targu staroci, uczniowie mogą uwzględnić w swoim dialogu targowanie ceny.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności: 2, 4, 5, 8, 9.

LUB

  • Uczniowie piszą wypracowanie na temat: Comprare prodotti usati o nuovi?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa z tematyki związanej z zakupami;

  • Multimedium może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych tematów związanych z zakupami, stylem życia oraz ekologią;

  • Część multimedium dotycząca sklepów z odzieżą używaną może zostać wykorzystana przy okazji realizacji materiałów związanych z modą;

  • Wyodrębniona warstwa audio z filmu może posłużyć do przygotowania zadania z rozumienia ze słuchu na sprawdzianie.