Autorka: Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Simboli, icone e pittogrammi - Symbole, ikony i piktogramy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, szkoła średnia, klasa IV, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń powtarza słownictwo związane ze sprzętami AGD i  technologią.

  • Uczeń rozumie i analizuje teksty odnoszące się do wybranych piktogramów i ikonek obecnych na różnych opakowaniach i urządzeniach.

  • Uczeń objaśnia znaczenie wybranych piktogramów i ikon.

  • Uczeń stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo z w.w. zakresu.

  • Uczeń powtarza tworzenie i użycie form bezokolicznika czasu przeszłego i stosuje je w swoich wypowiedziach.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie przetwarzanie materiału językowego.

  • Strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna)

  • strategia pamięciowa (zapamiętywanie przez działanie – np. tworzenie zależności, powiązań)

  • lekcja odwrócona

Formy pracy:

  • Praca pod kierunkiem nauczyciela.

  • Praca indywidualna.

  • Praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu,

  • głośniki,

  • tablica interaktywna,

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Jako że zajęcia mają mieć formę lekcji odwróconej, na poprzedniej lekcji nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem rozpoczynającym materiał, wykonanie do niego ćwiczenia oraz o przeczytanie zamieszczonych pod nim informacji i zrobienie notatki z najważniejszych zagadnień, czyli tworzenia i użycia bezokolicznika czasu przeszłego.

  2. Po zaprezentowaniu uczniom celów zajęć nauczyciel pyta uczniów, czy przed zapoznaniem się z tekstem pt. „Smart home: la tecnologia del XXI secolo” słyszeli o tzw. inteligentnych domach i prosi ich o przedstawienie tego, czego się dowiedzieli z początkowej części materiału. Zadaniem uczniów jest dokończenie 2 zdań zapisanych przez nauczyciela na tablicy:
    Dopo aver comprato una casa smart, il proprietario
    Dopo aver comprato una casa intelligente, il proprietario non deve più
    Następnie nauczyciel przechodzi do aspektu gramatycznego, z którym uczniowie mieli za zadanie się zapoznać i pyta ich o użyty w zdaniach bezokolicznik czasu przeszłego: sposób jego tworzenia i zasady użycia.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom kilka piktogramów/ikon i pyta ich, czy wiedzą, co oznaczają i czy potrafią o tym powiedzieć w języku włoskim.

  2. Po tej części uczniowie mogą zostać podzieleni na grupy; każda z nich zapoznaje się z inną częścią prezentacji. Następnie poszczególne zespoły przedstawiają pozostałym osobom poznane treści, co pozwoli całej klasie wykonać zadania dotyczące wszystkich ikon i piktogramów. Ćwiczenia pod multimedium uczniowie wykonują w parach. Najlepiej byłoby, aby w każdej z nich były osoby przypisane początkowo do grup zapoznających się z inną częścią prezentacji.

  3. W czasie zajęć można wykonać jeszcze zadania 1, 3, 4 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel ponownie pokazuje piktogramy i ikony wykorzystane w p. 1 fazy realizacyjnej. Zadaniem uczniów jest podanie słownictwa, którego użyliby do ich opisu i podania znaczenia. Jako pomoc można wykorzystać tabelę zamieszczoną w sekcji Materiały pomocnicze i wyświetlić ją na tablicy.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia z sekcji Sprawdź się; w szczególności otwarte nr 2, 7 i 8.

  • Ćwiczenie 6 przeznaczone jest dla chętnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium można wykorzystać w ramach powtórzenia do sprawdzianu. Mając do dyspozycji jedynie warstwę wizualną (bez dostępu do dźwięku i transkrypcji), uczniowie przygotowują indywidualnie lub w parach kilka zdań opisu do jednego ze slajdów (4‑10). Ćwiczenie może być wykonane w formie pisemnej lub ustnej.