Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In ufficio - W biurze

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z wyposażeniem przestrzeni biurowej;

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące opisu przestrzeni biurowej oraz pracy w biurze;

  • stosuje poznane słownictwo i struktury do opisu przestrzeni biurowej oraz pracy w biurze.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście;

  • strategie kognitywne - analiza danych językowych;

  • Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne - współpraca w grupach;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne;

  • nauczanie hybrydowe;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie biura (np. open space) i prosi o wymienienie czynności związanych z pracą w biurze oraz przedmiotów mogących się w nim znaleźć. Nauczyciel może również zapytać uczniów, czy ich rodzice pracują w biurze lub przedstawiciele jakich zawodów wykonują pracę biurową.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst pt. „In ufficio”, uzupełniają listę czynności i przedmiotów, a następnie wykonują polecenie do tekstu.

  2. Nauczyciel może poprosić, aby uczniowie w grupach lub parach przygotowali po 2‑4 pytania do tekstu, na które odpowiedzą inne pary lub grupy.

  3. Nauczyciel wyjaśnia tworzenie liczby mnogiej rzeczowników pochodzących z języka angielskiego. Aby przećwiczyć materiał, nauczyciel może podać listę rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej (rzeczowniki włoskie i zapożyczenia) i poprosić uczniów o ich podział na trzy kategorie: rzeczowniki w liczbie pojedynczej, rzeczowniki w liczbie mnogiej, rzeczowniki należące jednocześnie do obu tych kategorii.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z wirtualnym spacerem, zapamiętali 2‑3 przedmioty i spróbowali wyjaśnić, do czego one służą.

  5. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium. W razie konieczności można powtórzyć zastosowanie przyimków miejsca.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 8 z sekcji Sprawdź się. Nauczyciel może poprosić, aby kilku uczniów zreferowało na forum odpowiedzi kolegów/koleżanek, z którymi pracowali.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej grupie rozdaje ilustracje z załącznika. Uczniowie wymyślają dane osobowe postaci z ilustracji (imię, nazwisko, narodowość, wiek, zawód) oraz opisują jej dzień w pracy.

  3. Nauczyciel może pokazać wybrane ilustracje i zapytać, jaką czynność wykonuje postać z ilustracji oraz jakich przedmiotów do tego używa.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się (zwłaszcza ćwiczenia nr 6 i 7).

Materiały pomocnicze:

  • Załącznik: PDF z ilustracjami z zaznaczonymi liniami do cięcia.

REAW7iRdUhD3X

W załączniku znajduje się ilustracja przedstawiająca osiem zdjęć dotyczących pracy w biurze.

Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 1.48 MB w języku polskim

Ilustracja przedstawia osiem zdjęć dotyczących pracy w biurze. Na ilustracji zaznaczone są linie do cięcia pomiędzy tymi zdjęciami. Zdjęcia kolejno od góry przedstawiają:

  • Dwie kobiety rozmawiające ze sobą obok szafki, na której stoi ekspres do kawy.

  • Dwie kobiety i mężczyznę, którzy rozmawiają ze sobą w biurze. Stoją przy oknie.

  • Lewą rękę kobiety z pomalowanymi paznokciami. Kobieta dotyka klawiatury laptopa. Obok widoczna jest myszka.

  • Kobietę, która siedzi przed ekranem laptopa w biurze. Prawą rękę trzyma na myszce.

  • Kobietę, która stoi przy drukarce i wyciąga z niej kartkę papieru.

  • Kobietę wykonującą kopie na kserokopiarce w biurze.

  • Czworo ludzi, którzy siedzą przy stole konferencyjnym w biurze. Przed nimi, przy tablicy stoi mężczyzna i wskazuje na wykresy na tej tablicy.

  • Kobietę, która siedzi w fotelu przed komputerem w biurze. Kobieta przegląda dokumenty leżące obok.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mogą zapoznać się z multimedium przed lekcją w ramach wprowadzenia do tematu zajęć.

  • W czasie lekcji wirtualny spacer można wykorzystać do utrwalenia słownictwa oraz przyimków miejsca: uczniowie np. w parach zadają sobie pytania dotyczące położenia różnych przedmiotów w biurze np.: Dove si trovano le cuffie? Come si chiama l’oggetto nella sala riunioni sopra il tavolo?

  • Opis położenia przedmiotów w wybranym pomieszczeniu może stanowić również pracę domową.