Autorzy: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Perché amiamo la cucina italiana? - Dlaczego kochamy kuchnię włoską?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, VII klasa, A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
5) wyraża swoje opinie;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

  • kompetencje cyfrowe

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przyswaja słownictwo związane z produktami i daniami kuchni włoskiej,

  • tworzy odpowiedzi na pytania dotyczące włoskich potraw,

  • łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się,

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo,

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • asymilacyjna

  • praktyczna

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • kognitywizm

  • konektywizm

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  • metoda kognitywna

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prezentuje temat i wyjaśnia cele lekcji. Prosi uczniów, aby w miejscu na notatki wpisali takie włoskie potrawy i produkty kulinarne, które są im znane.

  2. Nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby przeczytali swoje notatki, a następnie zwraca się, aby porównali swoje zapiski.

  3. Nauczyciel czyta na głos tekst w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego, a następnie poleca uczniom, aby samodzielnie go przeczytali.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielnie wykonanie poleceń 1‑3 do tekstu.

  5. Nauczyciel pyta uczniów, czy tekst i ćwiczenia są dla nich zrozumiałe i czy mają jakieś pytania.

  6. Nauczyciel prosi o wysłuchanie polecenia 4 do tekstu, a następnie zachęca poszczególnych uczniów do głośnej, indywidualnej odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel najpierw pyta uczniów, czy wiedzą, jak wygląda mapa Włoch i jaki ma kształt. Prosi, aby wymienili miasta włoskie, które znają lub o nich słyszeli.

  2. Następnie nauczyciel tłumaczy uczniom, że kuchnia włoska jest bardzo zróżnicowana, a najsłynniejsze włoskie dania i produkty pochodzą z różnych części Włoch.

  3. Nauczyciel tłumaczy uczniom, że podobnie jak w języku polskim, tak w języku włoskim istnieją przymiotniki, które pochodzą od nazw geograficznych. Prezentuje uczniom przygotowany materiał leksykalny.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, aby obejrzeli katalog interaktywny.

  5. Uczniowie oglądają katalog interaktywny i zadają pytania w przypadku wątpliwości.

  6. Następnie uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1–5 do katalogu interaktywnego.

  7. W zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie wykonują poszczególne zadania interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby wspólnie grupowo wykonali zadanie 6 do katalogu interaktywnego.

  2. Jako podsumowanie nauczyciel prosi uczniów, aby wrócili do zad.1 spod tekstu pierwszego i spróbowali w parach, między sobą zadać podane pytanie, a następnie na nie odpowiedzieć.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie pozostałych zadań interaktywnych, a w szczególności zadania 7.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Można zaproponować uczniom, aby:

  1. na jednej, wcześniej przygotowanej, dużej mapie Włoch umieścili poszczególne dania znajdujące się w katalogu interaktywnym.

  2. podzielili wymienione w katalogu interaktywnym potrawy na: dania główne, desery oraz na produkty samodzielne, będące też składnikami innych dań.

  3. wybrali dowolną potrawę z katalogu interaktywnego, spróbowali ją wykonać samodzielnie w domu, następnie zrobili jej zdjęcie i zaprezentowali na forum klasy/grupy.