Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il mio lavoro – Moja praca

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń analizuje i rozumie krótkie opisy wybranych zawodów.

  • Uczeń tworzy proste wypowiedzi pisemne dotyczące miejsca pracy i obowiązków przedstawicieli różnych zawodów.

  • Uczeń tworzy formy żeńskie nazw wybranych zawodów.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, grupowanie pojęć, użycie słownictwa w kontekście;

  • strategie kognitywne – analiza danych językowych;

  • strategie metakognitywne – utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne – współpraca w grupach;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody/techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na trzyosobowe grupy i rozdaje poszczególnym grupom karteczki z trzema profilami zawodowymi (załącznik nr 1).

  3. Uczniowie pracują w grupach:
    a) każdy z uczniów przedstawia kolegom z grupy wybraną przez siebie postać podając informacje dotyczące imienia, miejsca zamieszkania, zawodu, miejsca pracy,
    LUB
    b) uczniowie zadają sobie wzajemnie pytania tak, aby uzyskać informacje na temat postaci wybranych przez ich kolegów (Come si chiama? Dove abita? Che lavoro fa? Dove lavora?).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają opisy zawodów i wykonują polecenie (test wielokrotnego wyboru).

  2. Nauczyciel pyta, który zawód jest dla uczniów najbardziej interesujący i dlaczego.

  3. Uczniowie analizują ilustrację interaktyną i wykonują trzy polecenia.

  4. Uczniowie przedstawiają swoje spostrzeżenia dotyczące tworzenia żeńskich nazw zawodów. Nauczyciel naprowadza uczniów, wyjaśnia wątpliwości i podaje więcej przykładów (w tym celu może wykorzystać informacje z sekcji Przeczytaj/posłuchaj).

  5. W celu utrwalenia materiału składającego się na tę jednostkę lekcyjną, uczeń powinien wykonać 8 ćwiczeń interaktywnych. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze na lekcji w celu utrwalenia nowych zagadnień lub po lekcji, w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Kalambury. Poszczególni uczniowie losują karteczki z nazwami zawodów i przy pomocy gestów starają się pokazać, czym zajmują się przedstawiciele wylosowanych zawodów. Pozostałe osoby z klasy próbują odgadnąć przedstawiany zawód. Uczniowie odgadujący powinni podać nazwę zawodu w rodzaju męskim i żeńskim oraz nazwać pokazywaną czynność.

  2. Podczas gry można podzielić klasę na dwa rywalizujące ze sobą zespoły i przydzielać po punkcie za nazwanie:
    a) zawodu w rodzaju męskim,
    b) zawodu w rodzaju żeńskim,
    c) wykonywanej czynności.

Praca domowa:

  • Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych numer 4, 7, 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

R2c7KIXgGOCVy

Załącznik zawiera 6 zdjęć (2 razy 3) profilowych z tekstu źródłowego z zaznaczonymi liniami do pocięcia.

Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 15.60 MB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może stanowić wzór do zadania polegającego na opracowaniu przez uczniów w ramach pracy domowej ilustracji zawierających informacje o innych zawodach.