Autorzy: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Dal tabaccaio - W sklepie tytoniowym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
9) prosi o radę i udziela rady;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przyswaja formy leksykalne służące do budowy poprawnych językowo zdań.

  • zapoznaje się z wyrażeniami służącymi do komunikacji ze sprzedawcą.

  • konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące dokonywania zakupów.

  • łączy wyrazy w spójne, logiczne zdania, tworząc dialogi odbywające się w sklepie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo.

  • zna struktury leksykalne umożliwiające rozmowę ze sprzedawcą.

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu, dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów;

  • strategie zadaniowe;

  • strategie społeczne.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • kognitywizm

  • konektywizm

  • podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe)

  • nauczanie wielozmysłowe

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe

  • podejście holistyczne

  • nauczanie hybrydowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna, w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki, materiały piśmiennicze

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i przedstawia podstawowe cele zajęć. Pyta uczniów, czy mają jakieś ulubione sklepy, do których często zaglądają na przykład w drodze do szkoły.

  2. Prosi uczniów, aby przeczytali polecenie, które zamieszczone jest przed dialogiem, a następnie, nie patrząc w tekst, posłuchali plików audio i zanotowali nieznane im wyrażenia.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, czy usłyszeli w nagraniach jakieś nowe dla nich słowa. Prosi o odnalezienie ich w tekście, a następnie wraz z uczniami analizuje nowo poznane słownictwo.

Faza realizacyjna:

  1. Przed tekstem źródłowym zamieszczony jest cennik biletów dotyczący komunikacji publicznej w Rzymie. Nauczyciel prezentuje uczniom różne opcje biletów.

  2. Pod dialogami znajdują się dodatkowe dwa zadania pomagające w lepszym zrozumieniu nowego materiału. Nauczyciel prosi uczniów o ich wykonanie.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, czy zwrócili uwagę na nazwy sklepów, w których odbywały się dialogi, po czym prosi o przeczytanie treści znajdujących się pod zadaniami.

  4. W następnej kolejności, nauczyciel wspólnie z uczniami przegląda ilustrację interaktywną. Prosi ich o zapoznanie się z nowym słownictwem.

  5. Po wspólnym obejrzeniu ilustracji interaktywnej, w zależności od upływu czasu oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.

  6. W międzyczasie nauczyciel zachęca uczniów do indywidualnego przygotowania zadania nr 7.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie zajęć nauczyciel proponuje, aby uczniowie, którzy przygotowali wypowiedź do zadania 7‑go, zaprezentowali ją przed grupą.

  2. W ramach podsumowania nauczyciel zadaje pytanie: Quali articoli possiamo acquistare in Tabacchi e quali in edicola? Chętni uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową można zlecić uczniom wykonanie tych zadań, których nie zdążyli wykonać w trakcie lekcji, a w szczególności zadania 8‑go.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe może być wykorzystane do pracy w parach. Uczniowie mają za zadanie przygotowanie dialogów pomiędzy sprzedawcą a klientem, wybierając jedną z grup artykułów przedstawionych na ilustracji interaktywnej.