Autorzy: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Quanto mi piace la primavera! - Jak ja uwielbiam wiosnę!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń nazywa po włosku pory roku oraz miesiące.

  • Uczeń przyswaja słownictwo związane ze zjawiskami pogodowymi występującymi w poszczególnych porach roku.

  • Uczeń konstruuje proste wypowiedzi ustne na podane pytania dotyczące pór roku.

  • Uczeń łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo.

  • Uczeń zna struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową na temat pór roku.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do aktualnej pory roku i związanych z nią zjawisk pogodowych. Następnie prosi uczniów, aby zastanowili się, jakie zjawiska pogodowe potrafią opisać i zachęca ich, aby przedstawili swoje propozycje.

  2. Nauczyciel czyta na głos tekst źródłowy w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego oraz wyjaśnia sytuację komunikacyjną zaistniałą w tekście. Zwraca uwagę na nowe struktury językowe.

  3. Do tekstu źródłowego dodane są dwa zadania pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału. Pierwsze z nich polega na udzieleniu odpowiedzi na proste pytania dotyczące tekstu, a drugie ma na celu utrwalenie poprawnej struktury zdań, występujących w nowym materiale. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielnie wykonanie poleceń 1. i 2.

Faza realizacyjna:

  1. Uczeń, z pomocą nauczyciela, znajduje w tekście źródłowym struktury leksykalne służące opisywaniu zjawisk pogodowych, oraz przyimki występujących przed porami roku i miesiącami. Przy pomocy informacji zawartych w tekście właściwym nauczyciel wyjaśnia właściwe użycie podanych przyimków oraz zastosowanie w wypowiedzi formuły: né … né

  2. Przy pomocy zamieszczonego w materiale słownika nauczyciel wyjaśnia wszystkie nieznane przez uczniów słowa z tekstu źródłowego.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, czy zauważyli w tekście wypowiedzi, które są ściśle związane z opisem pogody w poszczególnych porach roku. Prosi uczniów o znalezienie ich w tekście i przeczytanie na głos.

  4. Następnie nauczyciel zwraca się do uczniów, aby przeszli do pracy z multimedium bazowym, którym jest zestaw mini gier. Prezentuje im gry i tłumaczy, jak należy wykonać poszczególne zadania. Prosi uczniów o zwrócenie szczególnej uwagi na zadanie 5, którym jest memory. Występujące w tej grze zdania są źródłem bogatej wiedzy leksykalnej i służą do wykonania zadań występujących w dalszej części tego materiału dydaktycznego.

  5. Uczniowie wykonują poszczególne zadania i zadają pytania w przypadku wątpliwości.

  6. Następnie uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1 – 3. do multimedium.

  7. Międzyczasie nauczyciel prosi poszczególnych uczniów, aby spróbowali indywidualnie lub w parach na głos wykonać zadanie 2.

  8. Po zapoznaniu się z materiałem leksykalnym występującym w tekście źródłowym oraz multimedium, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby wspólnie wykonali zadanie 7 z zestawu zadań.

  2. Jako podsumowanie nauczyciel prosi uczniów, aby wrócili do zad.1 spod tekstu pierwszego i spróbowali w parach między sobą zadać podane pytanie, a następnie na nie odpowiedzieć.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie pozostałych zadań interaktywnych, a w szczególności zadanie 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Może posłużyć do przeprowadzenia zajęć w formie zabawy lub konkursu.

  • Może zostać potraktowane jako materiał uzupełniający, do realizacji samodzielnie w domu.

  • Gra nr 5 - „Memory” może służyć do wykorzystania jako odrębny materiał dydaktyczny lub jako powtórzenie materiału.