Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Cosa mangiano gli italiani? - Co jedzą Włosi?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, VII klasa, A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
4) przedstawia upodobania;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna i stosuje formy rodzajnika cząstkowego;

  • posługuje się podstawowym słownictwem dotyczącym zwyczajów żywieniowych;

  • potrafi opowiedzieć o swoich nawykach żywieniowych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo;

  • dzieli się swoimi upodobaniami kulinarnymi;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, grupowanie pojęć, użycie słownictwa w kontekście;

  • strategie kognitywne - ćwiczenie wymowy, analiza danych językowych;

  • strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne - współpraca w parach, grupach;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczeń tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

Podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze, zdjęcia artykułów spożywczych wymienionych w tekście pt. Cosa mangiano gli italiani, karteczki z różnymi formami rodzajnika cząstkowego (2‑3 karteczki dla każdego ucznia).
Podczas pracy indywidualnej: urządzenie (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów o ich wiedzę i/lub przypuszczenia dotyczące zwyczajów żywieniowych Włochów (co jedzą, co piją, w jakich godzinach i gdzie spożywają posiłki).

  3. Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia artykułów spożywczych i potraw wymienionych w tekście pt. Cosa mangiano gli italiani. Uczniowie (w parach lub grupach) nazywają znane sobie produkty oraz dopasowują je do czterech kategorii: śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst pt. Cosa mangiano gli italiani i weryfikują swoje przypuszczenia dotyczące przyporządkowania dań do posiłków.

  2. Uczniowie wykonują polecenie do tekstu.

  3. Nauczyciel wyjaśnia użycie czasowników opisujących spożywanie posiłków. W celu weryfikacji zrozumienia zadaje uczniom pytania np. O której jesz śniadanie? Gdzie jesz obiad? Co jesz na kolację?

  4. Nauczyciel wyjaśnia użycie rodzajnika cząstkowego.

  5. Uczniowie dopasowują formy rodzajnika cząstkowego do produktów ze zdjęć, które widzieli na początku lekcji.

  6. Uczniowie wysłuchują nagrania z multimedium bazowego. Nauczyciel może poprosić uczniów o wypisanie wszystkich produktów spożywczych wymienionych w nagraniu lub o wykonanie polecenia nr 1.

  7. Nauczyciel prosi o uczniów o zapoznanie się z treścią poleceń 2‑4 (niektóre zadania mogą być wykorzystane jako praca domowa). Uczniowie ponownie wysłuchują treści nagrania i wykonują polecenia.

  8. W celu utrwalenia materiału składającego się na tę jednostkę lekcyjną, uczeń powinien wykonać 8 ćwiczeń interaktywnych. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze na lekcji, w celu utrwalenia nowych zagadnień, lub po lekcji, w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie losują po 2‑3 karteczki z formami rodzajnika cząstkowego.

  2. Uczniowie w parach opowiadają sobie o swoich nawykach żywieniowych wykorzystując wylosowane rodzajniki cząstkowe.

  3. Uczniowie na forum klasy przekazują informacje uzyskane od swoich rozmówców.

Praca domowa:

  • Zadania otwarte z e‑materiału: zadanie 7 i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W czasie lekcji nagrania z multimedium (wybrane lub wszystkie odtwarzane jako jedno dłuższa ścieżka) można wykorzystać w technice tzw. ascolto rilassato. Uczniowie (najlepiej siedząc w okręgu):

  1. wysłuchują dwukrotnie nagrania;

  2. w parach próbują przekazać sobie jak najwięcej zapamiętanych informacji;

  3. ponownie wysłuchują nagrania;

  4. ponownie dzielą się zapamiętanymi informacjami dodając nowe lub precyzując wymienione uprzednio;

  5. ponownie wysłuchują nagrania;

  6. zmieniają pary i ponownie dzielą się informacjami;

  7. ponownie wysłuchują nagrania;

  8. dzielą się informacjami w nowych parach.