Autorzy: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La mia camera - Mój pokój

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa 1, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy mebli i akcesoriów występujących w pokoju nastolatka;

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące opisu pokoju;

  • tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące opisu pokoju.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe
    i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury
    i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście;

  • strategie kognitywne - analiza danych językowych;

  • strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne - współpraca w grupach;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych
    i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop lub tablet z dostępem do internetu/głośniki lub słuchawki

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie jest ich ulubione pomieszczenie w domu i dlaczego.

  3. Nauczyciel przeprowadza burzę mózgów dotyczącą skojarzeń ze słowem „mobili”. Następnie prosi o wymienienie tych mebli, które znajdują się w pokojach uczniów.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają e‑mail Kamila i próbują narysować plan jego pokoju. Mogą spróbować opisać pokój Kamila na podstawie wykonanych przez siebie rysunków.

  2. Uczniowie wykonują polecenie do tekstu pt. La mia camera.

  3. Nauczyciel zwraca uwagę na użycie w tekście form przyimka „su” w połączeniu z rodzajnikami określonymi. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 4 z sekcji Sprawdź się.

  4. W razie konieczności nauczyciel przypomina zasady odmiany przymiotników.  Uczniowie mogą wykonać ćwiczenie nr 5 z sekcji Sprawdź się.

  5. Uczniowie zapoznają się z plikami audio zawierającymi opisy pokojów. Podczas pierwszego słuchania starają się wypisać wszystkie przedmioty znajdujące się w opisywanych pokojach. Następnie wykonują polecenia do multimedium. Po wykonaniu ćwiczeń uczniowie wskazują, który pokój im się podoba najbardziej i dlaczego.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel kładzie wybrany przedmiot, np. długopis, w różnych miejscach w sali lekcyjnej, np. na biurku, na podłodze, na krześle, na plecaku, na książce a uczniowie opisują jego położenie.

  2. Uczniowie w parach opisują wzajemnie swoje pokoje lub nauczyciel wyświetla zdjęcia pokojów uczniów, które uczniowie przesłali w ramach pracy domowej. Jeden z uczniów opisuje wybrany pokój, a pozostali próbują domyślić się, o czyj pokój chodzi.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (przede wszystkim zadania otwarte nr 7 i 8).

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie przed lub zamiast wykonania polecenia nr 2 do multimedium mogą na podstawie opisów spróbować narysować pokoje Anny, MatteaGiulii.

  • Nauczyciel może podzielić uczniów na trzy grupy. Uczniowie z grupy A zapoznają się z opisem pokoju Anny, uczniowie z grupy B z opisem pokoju Mattea, uczniowie z grupy C z opisem pokoju Giulii. Następnie uczniowie łączą się w trójki (po jednym uczniu z grupy A, B i C) i dzielą się usłyszanymi opisami, a następnie przechodzą do pracy z ćwiczeniami.