Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il mio appartamento - Moje mieszkanie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy pomieszczeń w domu lub mieszkaniu;

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące opisu mieszkania;

  • opisuje położenie przedmiotów przy pomocy czasowników essere, essercitrovarci oraz przyimków miejsca;

  • tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące opisu mieszkania lub domu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście;

  • strategie kognitywne - analiza danych językowych;

  • strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne - współpraca w grupach;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu

  • głośniki lub słuchawki

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie domu/mieszkania, pytając co przedstawia zdjęcie.

  3. Nauczyciel przeprowadza burzę mózgów dotyczącą słownictwa związanego z hasłem ,,casa”. Proponowane przez uczniów słownictwo zapisuje na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają opis mieszkania Fabia i wypisują z niego nazwy pomieszczeń oraz przyimki miejsca.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę przyimki złożone.

  3. Uczniowie mogą spróbować na podstawie opisu narysować plan mieszkania Fabia a następnie wskazują jego mieszkanie wśród trzech planów z polecenia nr 1.

  4. Uczniowie przedstawiają swoje przypuszczenia dotyczące opisu położenia przy pomocy czasowników essere, esserci i trovarci. Nauczyciel naprowadza uczniów lub w razie konieczności wyjaśnia to zagadnienie. Dla przećwiczenia materiału można wykorzystać zadanie nr 4 z sekcji Sprawdź się.

  5. Uczniowie analizują plan mieszkania z ilustracji interaktywnej. Oprócz trzech zaproponowanych ćwiczeń lub zamiast nich uczniowie mogą stworzyć pisemnie lub ustnie opis mieszkania z ilustracji.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie losują karteczki z nazwami różnych pomieszczeń w szkole (np. łazienka, różne numery sal itp.) i zadają wybranej osobie pytania typu: Gdzie znajduje się…? Lub Co znajduje się obok, między, na końcu, naprzeciw, po prawej/lewej….?

  2. Uczniowie w parach opisują swoje domy/mieszkania. Druga osoba z pary próbuje narysować plan mieszkania na podstawie opisu.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (przede wszystkim zadania otwarte nr 7 i 8). W celu prowadzenia większej różnorodności opisów zamiast wykorzystania ilustracji z zadania 7 można poprosić uczniów o znalezienie w internecie planu mieszkania.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może poprosić o opisanie ustnie lub pisemnie mieszkania z ilustracji interaktywnej w czasie lekcji lub w ramach pracy domowej.

  • Nauczyciel może udostępnić połowie uczniów ilustrację interaktywną. Uczniowie pracują w parach. Uczeń mający dostęp do ilustracji opisuje ustnie mieszkanie a druga osoba na podstawie opisu rysuje plan mieszkania.