Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Katarzyna Górniak
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Voglio fare l’insegnante - Chcę być nauczycielem
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przyswaja formy leksykalne służące do budowy poprawnych językowo zdań;
zapoznaje się ze słowami i wyrażeniami dotyczącymi pracy nauczyciela;
konstruuje poprawne zdania z użyciem czasu passato prossimo;
używa w swoich wypowiedziach odpowiednich wyrazów opisujących pracę nauczyciela.
łączy wyrazy, tworząc spójne, logiczne zdania.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;
zna struktury leksykalne umożliwiające wypowiedzi na temat pracy nauczycieli;
rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;
strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;
strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów;
strategie zadaniowe;
strategie społeczne.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe);
nauczanie wielozmysłowe;
zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;
podejście holistyczne;
nauczanie hybrydowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki, materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyjaśnia temat i przedstawia podstawowe cele zajęć. Prowadzi krótką dyskusję na temat: Czy praca nauczyciela jest łatwa, czy trudna i czy może być interesująca?
Następnie prosi uczniów, aby przeczytali polecenie zamieszczone przed tekstem oraz sam dialog. Wybrani uczniowie czytają na głos dialog, który opisuje rozmowę nauczycielki z córką. Nauczyciel zwraca uwagę na znajdujące się w nim nowe słowa i wyrażenia.
Do tekstu “Voglio fare l’insegnante” dodane są dodatkowe dwa zadania pomagające w lepszym zrozumieniu nowego materiału. Nauczyciel prosi uczniów, aby zadanie nr 2 wykonali w parach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wrócili do dialogu i znaleźli wyrażenia opisujące pracę nauczyciela, po czym zapisali je sobie w notatkach. Następnie chętni uczniowie odczytują przygotowane przez siebie informacje.
Nauczyciel zwraca się do uczniów, aby przeczytali informacje znajdujące się pod dialogiem. Następnie podczas wspólnej rozmowy uczniowie porównują system szkolnictwa średniego oraz system oceniania we Włoszech i w Polsce.
W następnej kolejności nauczyciel wspólnie z uczniami dwukrotnie słucha trzech dialogów w postaci plików audio. Upewnia się, że uczniowie zrozumieli treść słuchowiska, a w razie wątpliwości analizuje i wspólnie z uczniami tłumaczy wybrane fragmenty transkrypcji.
Po wspólnym zapoznaniu się z multimedium, w zależności od upływu czasu oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.
W międzyczasie nauczyciel zachęca uczniów do przygotowania zadania 7 i do zaprezentowania go przed resztą grupy.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć nauczyciel proponuje, aby uczniowie, którzy przygotowali wypowiedź do zadania 7‑go, zaprezentowali ją przed grupą. Nauczyciel zadaje pytanie: Ti piacerebbe diventare insegnante? Perché? Chętni uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi.
Praca domowa:
Jako pracę domową można zlecić uczniom wykonanie tych zadań, których nie zdążyli wykonać w trakcie lekcji, a w szczególności zadania 8‑go.
Materiały pomocnicze:
Pomocniczo można wykorzystać fragmenty innego e‑materiału dotyczącego tematyki szkolnej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium bazowe może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa z tematyki związanej ze szkołą.
Multimedium bazowe może zostać również wykorzystane jako ćwiczenie sprawdzające rozumienie ze słuchu np. podczas sprawdzianu.