Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: In un negozio di arredamento - W sklepie z wyposażeniem wnętrz

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna słownictwo związane ze sklepami z wyposażeniem wnętrz, dotyczące mebli i elementów dekoracyjnych;

  • rozpoznaje ze słuchu i zapisuje po włosku słownie liczebniki do 10 000;

  • stosuje zaimki dopełnienia bliższego i dalszego w tworzonych przez siebie tekstach, wzbogacając ich walory stylistyczne;

  • tworzy proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące zakupów mebli i umeblowania swojego pokoju;

  • znajduje określone informacje w typowym dialogu ze sprzedawcą w sklepie meblowym.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, odbieranie i wysyłanie informacji, uczenie się utartych zwrotów, analiza danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych, wykorzystywanie wiedzy niejęzykowej;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wyjaśnia temat lekcji oraz jej cele i krótko zapowiada jej przebieg. Następnie pyta osoby uczestniczące w lekcji, czy kiedykolwiek w życiu się przeprowadzały lub czy w ich domu były przeprowadzane większe remonty/przemeblowania, czy uczestniczyły w kupowaniu mebli w dużym sklepie z wyposażeniem wnętrz. Na tym etapie można poprosić uczniów o stworzenie list mebli (po włosku), jakie znajdują się aktualnie w ich pokojach. W dalszej kolejności nauczyciel może nawiązać do sytuacji bohaterki tekstu pt. I mobili per la nuova casa, Laury, i zaprosić do lektury dialogu po wyjaśnieniu kontekstu.

Faza realizacyjna:

  • Przed przystąpieniem do pracy z multimedium należy powtórzyć z uczniami liczebniki do 1000 oraz zaimki dopełnienia bliższego i dalszego, a także wprowadzić liczebniki do 10 000. Celem szybkiego utrwalenia liczebników można przeprowadzić szybką grę – uczniowie losują karteczki z liczebnikami zapisanymi cyframi i muszą jak najszybciej poprawnie wypowiedzieć wylosowany liczebnik. Następnie należy przejść do pracy z multimedium – jest to interaktywny katalog sklepu meblowego. Po kliknięciu na wybrane przedmioty pojawiają się plansze z krótkim opisem odpowiadające typowym metkom w takim sklepie. Należy zostawić uczniom 5‑10 minut na samodzielne zapoznanie się z medium (jeśli na lekcji mają urządzenia umożliwiające korzystanie z materiału interaktywnego) lub, wyświetlając materiał przy pomocy rzutnika lub tablicy multimedialnej, pokazywać poszczególne karty, zatrzymując się przy każdym opisanym przedmiocie i krótko go omawiając. Sprawdzeniu zrozumienia materiałów wprowadzonych w katalogu interaktywnym służą trzy ćwiczenia. Po ich wykonaniu można przejść do dalszego utrwalania wprowadzonych treści za pomocą zestawu ośmiu ćwiczeń interaktywnych.

Faza podsumowująca:

  1. Celem utrwalenia liczebników nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z kilkoma liczbami zapisanymi cyframi. Uczniowie w parach odczytują liczby słownie po włosku, kontrolując się wzajemnie.

  2. Aby utrwalić słownictwo i struktury gramatyczne poznane na lekcji, nauczyciel rozdaje uczniom kartki z narysowanymi rzutami górnymi pustych pomieszczeń w odpowiedniej skali (mogą to być wycinki z darmowych projektów dostępnych na stronach architektonicznych lub materiały własne). Ważne, aby znalazły się na nich orientacyjne wymiary. Zadaniem uczniów jest zapełnienie tej przestrzeni meblami i zaplanowanie umeblowania pokoju – mogą rysować na kartkach. Następnie uczniowie opowiadają po włosku o swoich koncepcjach, nazywając poszczególne meble i opisując ich położenie w pomieszczeniu.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową można traktować następujące ćwiczenia interaktywne podsumowujące prace i wymagające nieco więcej czasu niż można na to przeznaczyć podczas lekcji w szkole: ćwiczenie 3 z zadań do multimedium (wykreślanka) oraz ćwiczenia 5 i 8 z zestawu ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

  • Karteczki z liczbami do losowania przez uczniów.

  • Kartki z rzutami górnymi pomieszczeń do wykorzystania w sposób zaproponowany w sekcji „faza podsumowująca”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Podczas pracy z multimedium można położyć nacisk na historię Laury z tekstu pt. I mobili per la nuova casa, polecić uczniom wcielić się w nią, i powiedzieć, które meble najpewniej chciałaby mieć w swoim pokoju.