Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Come prepararsi agli esami? - Jak przygotować się do egzaminów?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
9) prosi o radę i udziela rady;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące egzaminów i przygotowania się do nich.

  • Uczeń udziela rad dotyczących organizacji nauki do egzaminów.

  • Uczeń opisuje sposoby walki ze stresem.

  • Uczeń posiada podstawowe informacje na temat organizacji nauki do trudnych egzaminów.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych.

  • Strategie kognitywne – analiza danych językowych.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych.

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • Praca indywidualna.

  • praca w grupie.

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu.

  • rzutnik lub tablica multimedialna.

  • głośniki lub słuchawki.

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.

  2. Nauczyciel pyta uczniów o to, w jaki sposób przygotowują się do trudnych sprawdzianów i jak radzą sobie ze stresem.

  3. Uczniowie przystępują do burzy mózgów: tworzą mapę pojęć związanych z egzaminami i walką ze stresem. Nauczyciel zapisuje na tablicy najważniejsze pojęcia zaproponowane przez uczniów i w razie konieczności dodaje kilka od siebie.

  4. Celem rozwinięcia wiadomości związanych z przygotowaniami do egzaminów, nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z tekstem pt. “Come prepararsi agli esami”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst znajdujący się na początku materiału. Następnie nauczyciel pyta, czy stosują któreś z opisanych w nim technik organizacji nauki.

  2. Uczniowie zapoznają się z zadaniami do tekstu i wyszukują w nim informacje niezbędne do ich wykonania.

  3. Po omówieniu tekstu pt. “Come prepararsi agli esami” i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy omówić kolejną część materiału – tekst dotyczący zaimków pytających przymiotnych i rzeczownych.

  4. Uczniowie wykonują zadania nr 5 i 6 z sekcji Sprawdź się.

  5. Następnie należy przejść do pracy z multimedium. Jest to prezentacja multimedialna składająca się z 10 slajdów, przedstawiająca wskazówki dotyczące organizacji nauki i walki ze stresem. Wskazane jest wspólne oglądanie tej prezentacji w klasie – informacje odczytywane są lektora. Uczniowie najpierw zapoznają się z treścią poleceń do medium, a w czasie odtwarzania prezentacji robią notatki mogące pomóc im w wykonaniu zadań nr 1, 2 i 3. Prezentację należy odtworzyć dwukrotnie, chyba że uczniom uda się zrozumieć wszystkie informacje potrzebne do wykonania ćwiczeń już za pierwszym razem. Po zakończeniu pracy z prezentacją interaktywną należy przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych celem utrwalenia zrealizowanego materiału.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba losuje karteczkę z opisanym problemem związanym z nauką, druga udziela jej rad, następnie zamieniają się rolami.

    • Lista przykładowych problemów:

    1. Ho la memoria uditiva. Come posso studiare in modo efficace?

    2. Ho la memoria visiva. Come posso studiare in modo efficace?

    3. Alla fine del semestre avrò tanti esami. Come organizzare lo studio?

    4. Ho paura degli esami, provo un’ansia paralizzante. Come combatterla?

    5. Lascio sempre lo studio all’ultimo minuto, prendo voti pessimi e voglio migliorarli.

    6. Ho un esame grandissimo da sostenere, che richiede di studiare diversi manuali. Come organizzare lo studio?

    7. Prima degli esami non riesco a dormire, mi sento molto stanco/a.

    8. Sento di dover prendere i voti molto alti, per questo motivo sono molto stressato/a.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności: 1, 2, 3, 4, 7, 8.

Materiały pomocnicze:

  • Karteczki do losowania w ramach zadania opisanego w fazie podsumowującej.

    • Lista problemów:

    1. Ho la memoria uditiva. Come posso studiare in modo efficace?

    2. Ho la memoria visiva. Come posso studiare in modo efficace?

    3. Alla fine del semestre avrò tanti esami. Come organizzare lo studio?

    4. Ho paura degli esami, provo un’ansia paralizzante. Come combatterla?

    5. Lascio sempre lo studio all’ultimo minuto, prendo voti pessimi e voglio migliorarli.

    6. Ho un esame grandissimo da sostenere, che richiede di studiare diversi manuali. Come organizzare lo studio?

    7. Prima degli esami non riesco a dormire, mi sento molto stanco/a.

    8. Sento di dover prendere i voti molto alti, per questo motivo sono molto stressato/a.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa związanego z edukacją lub walką ze stresem.

  • Samodzielna praca ucznia z multimedium może być elementem przygotowania do zajęć w ramach lekcji odwróconej.