Autorka: Joanna Jarczyńska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Lavoro stagionale - Praca sezonowa

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
9) prosi o radę i udziela rady;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie teksty dotyczące oferty pracy sezonowej oraz związanych z nią obowiązków.

  • zna podstawowe słownictwo oraz struktury gramatyczne używane przy poszukiwaniu i opisywaniu prac dorywczych.

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się,

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne,

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo,

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych,

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w nowym kontekście (praca dorywcza i sezonowa)

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia wyrazów

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  • eklektyzm

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe

  • nauczanie zdalne i hybrydowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu

  • materiały piśmiennicze

  • głośniki

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy wykonywali już jakąkolwiek pracę dorywczą, jeśli tak, to jaką i jakie były jej plusy i minusy. Pomaga uczniom przetłumaczyć na język włoski odpowiedzi i zapisuje je na tablicy.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne zapoznanie się z tekstem pt.: Il lavoro stagionale i wykonanie głównego polecenia, po czym omawia z uczniami odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Po omówieniu odpowiedzi uczniów nauczyciel przechodzi do wspólnej lektury tekstu i wyjaśnienia nieznanych słów i wyrażeń.

  2. Uczniowie wykonują, samodzielnie lub w parach, polecenie 1, a następnie, samodzielnie, polecenie 2 do tekstu. Jeśli mają wątpliwości, nauczyciel pomaga je rozwiać.

  3. Po omówieniu odpowiedzi udzielonych w poleceniach 1 i 2, nauczyciel zaprasza uczniów do zapoznania się katalogiem interaktywnym i udzielenie odpowiedzi na pytanie z głównego polecenia.

  4. Po wspólnym omówieniu odpowiedzi uczniowie przechodzą do wykonania poleceń 1‑3 do multimedium. Polecenia 1 i 3 mogą być wykonane w parach.

  5. Po sprawdzeniu poprawności odpowiedzi uczniowie są gotowi na integrację materiału leksykalnego przedstawionego w multimedium z materiałem leksykalnym zaprezentowanym w tekście pt.: Il lavoro stagionale i wykonania ćwiczenia 2 z sekcji Sprawdź się.

  6. Uczniowie samodzielnie wypełniają kwestionariusz zgłoszeniowy (ćwiczenie 3), zawierający zarówno słownictwo wprowadzone w tekście pt.: Il lavoro stagionale, jak w tekstach katalogu interaktywnego. Nauczyciel pozwala uczniom się skupić na wykonaniu zadania, jeśli zajdzie taka potrzeba, pomaga dobrać odpowiednie słowo.

  7. Przed przejściem do materiału gramatycznego uczniowie wykonują ćwiczenie 4 (rozumienie globalne i samodzielne wyciąganie wniosków) bazujące na materiale leksykalnym powtórzonym w ćwiczeniach 2‑3, ale przy użyciu czasu narracyjnego passato prossimo.

  8. Nauczyciel przechodzi do powtórki czas przeszłego passato prossimo. W tym celu prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń 5‑7, bazujących na tekstach odsłuchanych w ćwiczeniu 4 i powtarzających stopniowo zasady tworzenia participio passato (ćw. 5) oraz wyboru czasownika posiłkowego (ćw. 6), by na końcu przejść do samodzielnego tworzenia pełnych form czasownikowych w ww. czasie (ćw. 7).

Faza podsumowująca:

  1. Po wykonaniu ćwiczeń powtórzeniowych z zakresu czasu passato prossimo, uczniowie są gotowi do zintegrowania materiału leksykalnego i gramatycznego ze znanym im już czasem teraźniejszym (presente indicativo). W tym celu wykonują ćwiczenie 8.

  2. Ćwiczenie 9, zakładające samodzielne użycie całej wiedzy zdobytej i powtórzonej w bieżącym e‑materiale, należy do ćwiczeń czasochłonnych. Może być użyte jako forma sprawdzianu (samodzielne tworzenie krótkich form pisemnych na podstawie podanych informacji) albo zadane jako praca domowa.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji Sprawdź się, sprawdzające rozumienie tekstu.

  • W przypadku problemów czasowych nauczyciel może zadać jako pracę domową polecenie 2 do tekstu źródłowego oraz ćwiczenie 9 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium podczas wszelkich innych zajęć poświęconych pracy (zawodów, wynagrodzenia, obowiązków).