Autor: Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Che musica preferisci? – Jaką muzykę wolisz?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
9) kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
4) przedstawia upodobania;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń konstruuje zdania z użyciem czasownika preferire, by przekazać informacje na temat swojego gustu muzycznego oraz uzyskać informacje na ten temat od innych osób.

  • Uczeń potrafi nazwać instrumenty muzyczne, dzięki czemu może m.in. opisać, na czym grają członkowie jego ulubionego zespołu.

  • Uczeń wypowiada się na temat swoich ulubionych wykonawców dzięki nowopoznanemu zasobowi leksykalnemu opowiada m.in. o poszczególnych muzykach.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń potrafi wypowiadać się na tematy związane ze gustem muzycznym.

  • Uczeń zaspokaja potrzebę komunikacyjną, potrafiąc zapytać o gust muzyczny innych osób.

  • Uczeń potrafi wykorzystać w rozmowie nowe słownictwo.

  • Uczeń odczuwa satysfakcję, potrafiąc wyrazić swoje preferencje w sposób ustny oraz pisemny.

  • Uczeń poznaje kulturę innych krajów, poszerzając swój zasób wiedzy o świecie.

Strategie uczenia się:

  • asymilacyjna;

  • praktyczna.

Metody/techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer lub smartfon z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy lubią słuchać muzyki, jakie są ich ulubione zespoły? Czy lubią muzykę włoską? Nauczyciel może opowiedzieć kilka zdań o swoim ulubionym włoskim wykonawcy, by zaciekawić uczniów włoską kulturą.

  2. Nauczyciel czyta na głos tekst “Cosa ascolti?” w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego, a następnie prosi uczniów o samodzielne przeczytanie i przeanalizowanie w/w tekstu.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielnie wykonanie poleceń do tekstu.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, czy tekst i ćwiczenia są dla nich zrozumiałe i czy mają jakieś pytania.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią powiedzieć, że wolą jeden zespół od drugiego.

  2. Następnie wyjaśnia uczniom konstrukcję gramatyczną, której używa się w celu przekazania takiej informacji odnośnie do własnych preferencji muzycznych.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają instrumenty muzyczne.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o przejrzenie ilustracji interaktywnej, dzięki której poznają słownictwo związane z zespołami muzycznymi.

  5. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne wykonanie zadań do multimedium.

  6. Uczniowie zadają pytania w przypadku wątpliwości.

  7. Po wykonaniu zadań do ilustracji interaktywnej nauczyciel prosi uczniów, aby wspólnie przyjrzeli się pierwszemu z zadań interaktywnych. Prosi konkretnych uczniów, aby kolejno, czytając na głos, wykonali poszczególne ćwiczenia.

  8. W zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy uczniowie wykonują poszczególne zadania interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza, na ile zostały osiągnięte cele lekcji poprzez zadanie uczniom pytań typu: “Che musica ascolti?”, “Preferisci la musica rock o la musica pop?”, “Qual è la tua band preferita?”, “Ti piace la musica italiana?”.

  2. Nauczyciel zadaje pytania związane z poznaną w czasie lekcji leksyką “Quali strumenti musicali conosci?”, “Quali altre parole legate alla musica conosci?”.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, by w parach zaprosili się nawzajem na koncerty swoich ulubionych wykonawców.

  4. Nauczyciel pyta, co podczas lekcji sprawiło uczniom najwięcej trudności, by móc omówić z nimi tę kwestię dodatkowo.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie pozostałych zadań interaktywnych.

  • Nauczyciel może zadać uczniowi do napisania krótką pracę pisemną, która polegać będzie na napisaniu krótkiego dialogu na czacie, w którym dwie osoby mówią o swoich gustach muzycznych i jedna zaprasza drugą na koncert.

Materiały pomocnicze:

  • Słownik ilustrowany z nazwami instrumentów muzycznych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mogą spróbować odgadnąć nazwy elementów zaznaczonych na ilustracji interaktywnej, zapisując je. Później mogą sprawdzić, klikając na elementy ilustracji, czy odgadli ich nazwy.