Autorka: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Io sono polacco, di Varsavia - Jestem Polakiem, pochodzę z Warszawy

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń nazywa po włosku wybrane narodowości i języki.

  • Uczeń odmienia czasowniki regularne należące do pierwszego typu koniugacji, jak np. czasownik parlare.

  • Uczeń potrafi uzgadniać formę przymiotnika z rodzajem gramatycznym rzeczownika.

  • Uczeń poznaje podstawowe środki językowe, przy pomocy których będzie mógł opowiedzieć o swoim pochodzeniu i znajomości języków obcych.

  • Uczeń odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.

  • Uczeń formułuje poprawnie pytania dotyczące pochodzenia i znajomości języków obcych oraz udziela na nie odpowiedzi.

  • Uczeń wykorzystuje poznane podczas lekcji struktury gramatyczne i leksykalne we właściwym kontekście.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • konstruktywizm;

  • strategia domysłu językowego;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • strategia pamięciowa (zapamiętywanie przez działanie - odgrywanie scenek);

  • kognitywizm (ćwiczenie stałych struktur).

Metody/techniki nauczania:

  • metoda kognitywna;

  • zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe;

  • nauczanie polisensoryczne;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu, rzutnik, odtwarzacz plików audio lub tablica multimedialna;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele lekcji.

  2. Uczniowie czytają tekst pt. „Dal forum internazionale: Amici di Penna”, starając się zrozumieć nakreśloną sytuację i ogólny kontekst.

  3. Nauczyciel wyjaśnia sytuację komunikacyjną zaistniałą w tekście (forum uczniowskie, nawiązywanie kontaktu, poszukiwanie partnera do korespondencji).

Faza realizacyjna:

  1. Uczeń, z pomocą nauczyciela, identyfikuje w tekście pytania, które dotyczą narodowości, pochodzenia i znajomości języków obcych (zadanie do tekstu).

  2. Przy pomocy informacji zawartych w tekście wyjaśniającym struktury gramatyczne, nauczyciel objaśnia podstawowe zagadnienia gramatyczne zaczynając od pytania: Di che nazionalità sei?

  3. Nauczyciel, w oparciu o informacje zawarte w tekście wyjaśniającym struktury gramatyczne, objaśnia, w jaki sposób należy uzgodnić formę przymiotnika z podmiotem zdania.

  4. Przechodząc do kolejnego pytania: Di dove sei?, nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób należy formułować odpowiedź na tak zadane pytanie (zwracając jednocześnie uwagę na to, że odpowiedź może być uzupełniona o przymiotnik określający narodowość).

  5. Nauczyciel, przechodząc do pytania Che lingua parli? wyjaśnia możliwości zastosowania tego pytania. Zwraca też uwagę ucznia na jeszcze jedno zastosowanie przymiotnika w kontekście tematu zajęć – jako określenie języka (np. j. polski – polacco/j. włoski – italiano itp.)

  6. W związku z pytaniami: Che lingua parli? pojawia się konieczność odmiany czasownika „parlare” przez osoby. Sugeruje się zaprezentowanie uczniowi pełnej odmiany czasownika przy zwróceniu uwagi na elementy typowe dla odmiany czasowników regularnych, należących do pierwszego typu koniugacji. Można poprosić uczniów o odmianę innych czasowników regularnych występujących w tekście „Dal forum internazionale: Amici di Penna” i należących do pierwszej koniugacji (abitare, imparare, contattare).

  7. Po wprowadzeniu powyższego materiału należy rozpocząć pracę z plikiem audio będącym multimedium. Multimedium składa się z trzech dialogów. Każdy z nich powinien być wysłuchany dwa razy. Po dwukrotnym wysłuchaniu danego dialogu uczeń wykonuje polecenie do niego przypisane.

  8. W celu utrwalenia materiału, uczeń powinien wykonać 8 ćwiczeń interaktywnych. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze na lekcji, w celu utrwalenia nowych zagadnień, lub po lekcji, w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. W ostatniej fazie lekcji należy zwrócić uczniowi uwagę na konteksty zastosowania poznanych struktur leksykalnych i gramatycznych, takie jak nawiązywanie nowych znajomości (w formie pisemnej i ustnej) czy przedstawianie się.

  2. Uczniowie samodzielnie przygotowują i prezentują na forum grupy wypowiedzi ustne (np. dialogi, scenki sytuacyjne) lub pisemne (np. wpisy na forum internetowym) z zastosowaniem poznanych struktur leksykalnych i gramatycznych.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczeń może wykonać niewykorzystane podczas zajęć ćwiczenia z zestawu ćwiczeń interaktywnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może zostać zastosowane na początkowym etapie nauki języka włoskiego, np. jako uzupełnienie do tematów: pierwsze kontakty, nawiązywanie znajomości, przedstawianie się i in.

  • Multimedium może zostać wykorzystane jako materiał realizowany w całości (lub częściowo) na zajęciach, lub też w ramach samodzielnej pracy ucznia, mającej na celu utrwalenie lub powtórzenie uwzględnionych w nim zagadnień np. przed sprawdzianem/egzaminem. Uczeń powinien jednak znać już podstawowe słownictwo z tego zakresu, jak np. podstawowe zwroty grzecznościowe (powitanie, pożegnanie) czy pytanie: Come ti chiami? Powinien też znać odmianę czasownika essere.