Autorzy: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Andiamo a fare la spesa - Idziemy na zakupy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy miejsc, w których można dokonać zakupów spożywczych oraz dostępnych w nich produktów;

  • rozumie proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące zakupów spożywczych;

  • tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące miejsc, w których dokonuje się zakupów spożywczych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście;

  • strategie kognitywne - analiza danych językowych;

  • strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne - współpraca w grupach;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/tablet z dostępem do internetu/głośniki lub słuchawki

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel przeprowadza burzę mózgów dotyczącą skojarzeń z wyrażeniem „fare la spesa”.

  3. Nauczyciel zadaje uczniom pytania o to, kto robi zakupy w ich rodzinie, gdzie i jakie produkty najczęściej kupuje. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania konwersacji na czacie między grupą znajomych z uczelni i wynotowania z niej nazw miejsc, w których można dokonać zakupów, sprzedawców oraz produktów.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenia do tekstu. Zamiast ćwiczenia nr 2 nauczyciel może poprosić, aby każdy uczeń przygotował dwa‑trzy pytania na temat robienia zakupów, które następnie zada osobie z pary.

  3. Nauczyciel zwraca uwagę na użycie przyimków z nazwami sklepów i sprzedawców. W celu przećwiczenia tego zagadnienia uczniowie mogą wykonać ćwiczenie nr 5 z sekcji „Sprawdź się”.

  4. Uczniowie zapoznają się z kartami katalogu interaktywnego. Przed wyświetleniem listy produktów sami próbują podać przykłady różnych artykułów dostępnych w danym miejscu.

  5. Uczniowie wykonują polecenia do multimedium.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w grupach planują zakupy na małe przyjęcie w domu.

  2. Następnie na forum grupy opowiadają, jakie produkty i gdzie zamierzają kupić.

  3. Nauczyciel może udostępnić uczniom gazetki reklamowe z włoskich sklepów, aby uczniowie mieli większy wybór produktów oraz poznali rzeczywiste ceny.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” (szczególnie ćw. nr 6).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel zamiast prezentacji katalogu interaktywnego w formie multimedialnej może przygotować karteczki z nazwami miejsc oraz produktów, opisami sklepów i targu oraz ich zdjęcia i poprosić uczniów o połączenie nazwy miejsca, opisu, zdjęcia oraz przykładów produktów.