Autorka: Aleksandra Sowińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Perché non corriamo insieme? - Może pobiegamy razem?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
7) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
13) wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • interpretuje słownictwo związane z bieganiem.

  • potrafi udzielić rad osobie, która chciałaby zacząć uprawiać sport.

  • potrafi wyrazić obawy, wątpliwości.

  • potrafi porozumieć się w kwestii uprawiania sportu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie kompensacyjne.

  • Strategie społeczne.

  • Podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe).

Metody i techniki nauczania:

  • Konstruktywizm.

  • Kognitywizm.

  • Konektywizm.

  • Podejście komunikacyjne.

  • Nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • Praca indywidualna.

  • Praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, słuchawki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy biegają lub znają kogoś, kto uprawia ten sport.

  2. Uczniowie zapoznają się z tekstem „Perché non corriamo insieme?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają ponownie tekst „Perché non corriamo insieme?”.

  2. Uczniowie pracują w parach lub małych grupach. Ich zadaniem jest stworzenie listy reguł, których powinna przestrzegać osoba uprawiająca bieganie. Lista powinna obejmować minimum 8 punktów. Nauczyciel przypomina uczniom, że mogą wykorzystywać do stworzenia listy tryb rozkazujący lub tryb przypuszczający.

  3. Uczniowie zapoznają się z materiałem leksykalnym, a następnie z medium. Następnie porównują własne listy z listą zaprezentowaną w medium i wskazują, ile reguł się zgadzało, a ile się różniło. Mogą odczytać własne reguły na forum klasy.

  4. Uczniowie wykonują trzy polecenia do medium. Następnie wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji Sprawdź się. Potem uczniowie pracują przy ćwiczeniach otwartych 7 i 8. Czytają ułożone wypowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jak sądzą, dlaczego bieganie jest ostatnio coraz bardziej popularnym sportem.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia 4 – 6 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mogą po kilku dniach ponownie przeanalizować katalog, przypominając sobie podstawowe słowa i zwroty.