Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Aleksandra Sowińska
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Perché non corriamo insieme? - Może pobiegamy razem?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
interpretuje słownictwo związane z bieganiem.
potrafi udzielić rad osobie, która chciałaby zacząć uprawiać sport.
potrafi wyrazić obawy, wątpliwości.
potrafi porozumieć się w kwestii uprawiania sportu.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.
zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.
zaspokaja potrzebę ciekawości.
Strategie uczenia się:
Strategie kognitywne.
Strategie zapamiętywania.
Strategie kompensacyjne.
Strategie społeczne.
Podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe).
Metody i techniki nauczania:
Konstruktywizm.
Kognitywizm.
Konektywizm.
Podejście komunikacyjne.
Nauczanie hybrydowe.
Formy pracy:
Praca indywidualna.
Praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z dostępem do internetu, słuchawki, materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy biegają lub znają kogoś, kto uprawia ten sport.
Uczniowie zapoznają się z tekstem „Perché non corriamo insieme?”
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają ponownie tekst „Perché non corriamo insieme?”.
Uczniowie pracują w parach lub małych grupach. Ich zadaniem jest stworzenie listy reguł, których powinna przestrzegać osoba uprawiająca bieganie. Lista powinna obejmować minimum 8 punktów. Nauczyciel przypomina uczniom, że mogą wykorzystywać do stworzenia listy tryb rozkazujący lub tryb przypuszczający.
Uczniowie zapoznają się z materiałem leksykalnym, a następnie z medium. Następnie porównują własne listy z listą zaprezentowaną w medium i wskazują, ile reguł się zgadzało, a ile się różniło. Mogą odczytać własne reguły na forum klasy.
Uczniowie wykonują trzy polecenia do medium. Następnie wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji Sprawdź się. Potem uczniowie pracują przy ćwiczeniach otwartych 7 i 8. Czytają ułożone wypowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel pyta uczniów, jak sądzą, dlaczego bieganie jest ostatnio coraz bardziej popularnym sportem.
Praca domowa:
Ćwiczenia 4 – 6 z sekcji Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie mogą po kilku dniach ponownie przeanalizować katalog, przypominając sobie podstawowe słowa i zwroty.