Autorzy: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Gli sport invernali - Sporty zimowe

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy zimowych dyscyplin sportowych;

  • zna nazwy podstawowego sprzętu sportowego wykorzystywanego do uprawiania sportów zimowych;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście;

  • strategie kognitywne - analiza danych językowych;

  • strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne - współpraca w grupach;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe).

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jak spędzają czas wolny w okresie zimowym, zwłaszcza w czasie ferii świątecznych i zimowych.

  2. Jeśli wśród odpowiedzi uczniów nie pojawiają się żadne sporty zimowe, nauczyciel wyświetla zdjęcia z sekcji ,,Przeczytaj/posłuchaj” i pyta uczniów, czy wiedzą, jak nazywają się aktywności przedstawione na zdjęciach oraz czy uczniowie uprawiają te dyscypliny sportowe lub czy śledzą różnego rodzaju wydarzenia sportowe.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Jedna grupa czyta maila Luki, druga Kuby. Następnie uczniowie pracują w parach (po jednym uczniu z obu grup). Najpierw uczniowie opowiadają sobie treść przeczytanych maili, a następnie wykonują wspólnie ćwiczenia dotyczące stopnia zrozumienia obu tekstów.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają zimowe dyscypliny sportowe, a następnie prosi o zapoznanie się z ilustracją interaktywną, aby mogli poznać nazwy innych dyscyplin.

  3. Nauczyciel zwraca uwagę na czasowniki używane do mówienia o uprawianiu różnych dyscyplin oraz na użycie przyimka da w nazwach sprzętu sportowego. Następnie pyta uczniów, czy uprawiają dyscypliny sportowe z ilustracji lub oglądają zawody z nimi związane.

  4. Aby utrwalić poznane słownictwo, uczniowie wykonują polecenia do ilustracji interaktywnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie losują karteczki z nazwami zimowych dyscyplin sportowych i przedstawiają je za pomocą gestów tak, aby pozostałe osoby z grupy odgadły, o jaki sport chodzi. Aktywność można przeprowadzić z podziałem na grupy i punktacją.

  2. Uczniowie wracają do wiadomości mailowej Luki, aby na nią odpisać.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Karteczki z nazwami dyscyplin sportowych:

R1LOhxd4G25pc

Prostokąt podzielony na dziewięć równych częsci. W każdej zapisane jest zimowa dyscyplina sportowa: lo sci alpino, lo sci di fondo, il salto con gli sci, lo snowboard, il pattinaggio di figura, il pattinaggio di velocità, l'hockey sul ghiaccio, lo slittino, lo skeleton.

Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 45.25 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może przedstawić na lekcji harmonogram zimowych igrzysk olimpijskich i poprosić uczniów o dopasowanie zdjęć z ilustracji interaktywnej do poszczególnych punktów harmonogramu.

  • Multimedium może być wykorzystane przy realizacji tematów dotyczących spędzania czasu wolnego oraz zakupów w sklepie z artykułami sportowymi.