Autorka: Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Vado al cinema. Vieni con me? – Idę do kina. Pójdziesz ze mną?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
7) zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

  • Uczeń identyfikuje nazwy związane z miejscami, w których można spędzać czas wolny.

  • Uczeń nazywa miejsca, w których można spędzać czas wolny.

  • Uczeń tworzy proste wypowiedzi ustne.

  • Uczeń wdraża nowe konstrukcje językowe przy formułowaniu zaproszeń.

  • Uczeń formułuje wyrażenia związane z akceptowaniem lub odrzucaniem zaproszeń.

  • Uczeń stosuje w wypowiedzi zaimki dzierżawcze dla liczby pojedynczej.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń zaspokaja potrzebę komunikacyjną.

  • Uczeń potrafi wykorzystać w rozmowie nowe słownictwo.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i motywacyjne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne:

    • strategie zapamiętywania;

    • strategie przetwarzanie materiału językowego.

  • Strategie socjalne:

    • stawianie pytań;

    • wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji.

Metody/techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • strategie pamięciowe.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki;

  • słownik włosko‑polski, materiały piśmienne;

  • mapa Włoch.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy lubią chodzić do kina. Pyta, jaki film ostatnio oglądali. Może zadać te pytania także w języku włoskim.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odtwarza nagranie tekstu źródłowego, uczniowie słuchają go i śledzą zapisany tekst. Następnie nauczyciel prosi uczniów o odczytanie dialogów stanowiących tekst źródłowy na głos. Wybiera po 2 uczniów do odczytania każdego dialogu. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielnie wykonanie poleceń do tekstu źródłowego.

  3. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, na czym polega użycie czasowników andarevenire w zaproszeniach.

  4. Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią sformułować na głos dowolne zaproszenia.

  5. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zastosowanie zaimków przymiotnych dzierżawczych.

  6. Nauczyciel prosi uczniów, by wymyślili po dwa zdania z zaimkami przymiotnymi dzierżawczymi, prosi następnie o ich odczytanie.

  7. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne, dwukrotne obejrzenie filmu.

  8. Po tym jak uczniowie obejrzą film, nauczyciel prosi wybranych uczniów o to, by odpowiedzieli na pytania: „Chi parla nel film?”, „Dove sono le persone nel film?”.

  9. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne wykonanie zadań do multimedium. Uczniowie zadają pytania w przypadku wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Po wykonaniu zadań do medium bazowego nauczyciel prosi uczniów, aby wspólnie przyjrzeli się zadaniu 1, a następnie zadaniu 4 z ćwiczeń interaktywnych – podsumowują one poznane podczas lekcji zagadnienia gramatyczne.

  2. Nauczyciel sprawdza, na ile zostały osiągnięte cele lekcji poprzez zadanie uczniom poleceń typu: „Zaproś swojego kolegę do kina”; „Zapytaj koleżankę, czy chce pójść z tobą na spacer”.

  3. Nauczyciel zadaje pytania związane z nowym zasobem leksykalnym, pyta o to, jakich wyrażeń możemy użyć, by zaakceptować zaproszenie oraz by zaproszenie odrzucić.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, by w parach odegrali ze sobą krótkie dialogi zawierające sformułowanie zaproszenia i odpowiedź na nie.

  5. Nauczyciel pyta, co podczas lekcji sprawiło uczniom najwięcej trudności, by móc omówić z nimi tę kwestię dodatkowo.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel zleca wykonanie pozostałych zadań interaktywnych – te z najwyższym poziomem trudności są zadaniami dla chętnych.

  • Jako dodatkową pracę domową nauczyciel może zlecić uczniom napisanie podobnego dialogu do tych, które pojawiły się na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie po lekcji oglądają film ponownie. Ich zadaniem jest wymyślenie alternatywnego scenariusza zakończenia do filmu od momentu, kiedy pada zdanie: „No to nie spotkamy się w ten weekend, szkoda”.