Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Dominika Kobylska
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Vado al cinema. Vieni con me? – Idę do kina. Pójdziesz ze mną?
Grupa docelowa:
II etap edukacyjny, klasa VII, A1
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń identyfikuje nazwy związane z miejscami, w których można spędzać czas wolny.
Uczeń nazywa miejsca, w których można spędzać czas wolny.
Uczeń tworzy proste wypowiedzi ustne.
Uczeń wdraża nowe konstrukcje językowe przy formułowaniu zaproszeń.
Uczeń formułuje wyrażenia związane z akceptowaniem lub odrzucaniem zaproszeń.
Uczeń stosuje w wypowiedzi zaimki dzierżawcze dla liczby pojedynczej.
Cele motywacyjne:
Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.
Uczeń zaspokaja potrzebę komunikacyjną.
Uczeń potrafi wykorzystać w rozmowie nowe słownictwo.
Uczeń rozwija kompetencje językowe i motywacyjne.
Strategie uczenia się:
Strategie kognitywne:
strategie zapamiętywania;
strategie przetwarzanie materiału językowego.
Strategie socjalne:
stawianie pytań;
wszystkie formy współpracy z innymi osobami na lekcji.
Metody/techniki nauczania:
kognitywizm;
podejście humanistyczne;
nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;
strategie pamięciowe.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki;
słownik włosko‑polski, materiały piśmienne;
mapa Włoch.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Nauczyciel pyta uczniów, czy lubią chodzić do kina. Pyta, jaki film ostatnio oglądali. Może zadać te pytania także w języku włoskim.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza nagranie tekstu źródłowego, uczniowie słuchają go i śledzą zapisany tekst. Następnie nauczyciel prosi uczniów o odczytanie dialogów stanowiących tekst źródłowy na głos. Wybiera po 2 uczniów do odczytania każdego dialogu. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielnie wykonanie poleceń do tekstu źródłowego.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, na czym polega użycie czasowników andare i venire w zaproszeniach.
Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią sformułować na głos dowolne zaproszenia.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom zastosowanie zaimków przymiotnych dzierżawczych.
Nauczyciel prosi uczniów, by wymyślili po dwa zdania z zaimkami przymiotnymi dzierżawczymi, prosi następnie o ich odczytanie.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne, dwukrotne obejrzenie filmu.
Po tym jak uczniowie obejrzą film, nauczyciel prosi wybranych uczniów o to, by odpowiedzieli na pytania: „Chi parla nel film?”, „Dove sono le persone nel film?”.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne wykonanie zadań do multimedium. Uczniowie zadają pytania w przypadku wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Po wykonaniu zadań do medium bazowego nauczyciel prosi uczniów, aby wspólnie przyjrzeli się zadaniu 1, a następnie zadaniu 4 z ćwiczeń interaktywnych – podsumowują one poznane podczas lekcji zagadnienia gramatyczne.
Nauczyciel sprawdza, na ile zostały osiągnięte cele lekcji poprzez zadanie uczniom poleceń typu: „Zaproś swojego kolegę do kina”; „Zapytaj koleżankę, czy chce pójść z tobą na spacer”.
Nauczyciel zadaje pytania związane z nowym zasobem leksykalnym, pyta o to, jakich wyrażeń możemy użyć, by zaakceptować zaproszenie oraz by zaproszenie odrzucić.
Nauczyciel prosi uczniów, by w parach odegrali ze sobą krótkie dialogi zawierające sformułowanie zaproszenia i odpowiedź na nie.
Nauczyciel pyta, co podczas lekcji sprawiło uczniom najwięcej trudności, by móc omówić z nimi tę kwestię dodatkowo.
Praca domowa:
Jako pracę domową nauczyciel zleca wykonanie pozostałych zadań interaktywnych – te z najwyższym poziomem trudności są zadaniami dla chętnych.
Jako dodatkową pracę domową nauczyciel może zlecić uczniom napisanie podobnego dialogu do tych, które pojawiły się na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie po lekcji oglądają film ponownie. Ich zadaniem jest wymyślenie alternatywnego scenariusza zakończenia do filmu od momentu, kiedy pada zdanie: „No to nie spotkamy się w ten weekend, szkoda”.