Autorzy: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Gli acquisti online - Zakupy online

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa 1, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z zaletami i wadami zakupów online.

  • tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące zakupów online oraz w sklepach stacjonarnych.

  • wykorzystuje w swoich wypowiedziach zaimki dopełnienia bliższego.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście.

  • Strategie kognitywne - analiza danych językowych.

  • Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

  • Strategie społeczne - współpraca w grupach.

  • Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm

  • nauczanie hybrydowe

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

Środki dydaktyczne:

  • Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji. A następnie pyta uczniów, czy oni lub ich rodzice dokonują zakupów online oraz przeprowadza burzę mózgów dotyczącą zalet i wad zakupów w internecie. Zapisuje propozycje uczniów na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania wpisów na forum dotyczących zakupów online oraz wynotowania ewentualnych innych zalet i wad tego rodzaju zakupów.

  2. W celu weryfikacji stopnia zrozumienia tekstu uczniowie wykonują polecenie nr 1.

  3. Nauczyciel zwraca uwagę na występujące w tekście zaimki dopełnienia bliższego. Zachęca uczniów do przedstawienia hipotez dotyczących rzeczowników, do których odnoszą się zaimki, ich funkcji oraz pozycji w zdaniu. Nauczyciel udziela potrzebnych wyjaśnień tym osobom, które będą miały pytania bądź problemy ze zrozumieniem treści omawianego materiału.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”, które sprawdzają stopień zrozumienia omawianego zagadnienia gramatycznego.

  5. Nauczyciel informuje uczniów, że wysłuchają dialogu dwóch nastolatek rozmawiających o problemach z wyborem ubrania na imprezę i prosi uczniów o podanie przykładowych rozwiązań ich problemu oraz słownictwa, które może wystąpić w takim dialogu. Następnie uczniowie słuchają dialogu i weryfikują swoje przypuszczenia.

  6. W celu weryfikacji stopnia zrozumienia dialogu uczniowie wykonują polecenie nr 2 i 3.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dzielą się na dwie grupy: zwolenników zakupów online oraz zwolenników zakupów stacjonarnych i przedstawiają jak najwięcej argumentów, aby przekonać przeciwną grupę do innego sposobu robienia zakupów.

Praca domowa:

  • Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (szczególnie ćwiczenia 7 i 8).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W czasie lekcji nagranie z multimedium można wykorzystać w technice tzw. ascolto rilassato. Uczniowie (najlepiej siedząc w okręgu):

  1. wysłuchują dwukrotnie nagrania;

  2. w parach próbują przekazać sobie jak najwięcej zapamiętanych informacji;

  3. ponownie wysłuchują nagrania;

  4. ponownie dzielą się zapamiętanymi informacjami, dodając nowe lub precyzując wymienione uprzednio;

  5. ponownie wysłuchują nagrania;

  6. zmieniają pary i ponownie dzielą się informacjami;

  7. ponownie wysłuchują nagrania;

  8. dzielą się informacjami w nowych parach.