Autorzy: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La visita degli studenti italiani in Polonia - Wizyta włoskich uczniów w Polsce

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • potrafi nazywać szkolne pomieszczenia oraz przedmioty, które się w nich znajdują;

  • wie, jak powiedzieć, że czegoś jest dużo i bardzo dużo oraz podkreślić jakąś cechę;

  • potrafi opowiedzieć o swoich lubianych i nielubianych przedmiotach szkolnych;

  • konstruuje wypowiedzi mówiące o tym, co można, a czego nie należy robić.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;

  • zna struktury leksykalne umożliwiające wypowiedzi na temat zajęć szkolnych;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca grupowa;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do zagadnienia przedmiotów szkolnych. Następnie informuje uczniów, że po zapoznaniu się z materiałem i wykonaniu ćwiczeń będą w stanie powiedzieć, co lubią, a czego nie lubią, a także opisać swoją szkołę.

  2. Nauczyciel czyta uczniom dialog w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego i gramatycznego. Prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę na nowe słowa, które pojawiły się w tekście.

  3. Do tekstu źródłowego dodane są trzy zadania pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadań.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o powtórne przeanalizowanie treści dialogu i zwrócenie szczególnej uwagi na czasownik „piacere”.

  2. Na podstawie informacji zawartych w części gramatycznej, nauczyciel omawia nowe zagadnienia. Zwraca uwagę na to, że w tekście pojawiły się czasowniki modalne, których odmiana jest nieregularna. Omawia także zagadnienie dotyczące użycia przysłówków tanto oraz molto.

  3. Następnie nauczyciel daje uczniom czas na obejrzenie katalogu interaktywnego, który przedstawia pomieszczenia szkolne wraz z zawartością. Uczniowie zapoznają się z multimedium i następnie wykonują załączone do niego trzy polecenia. W razie konieczności wracają do zagadnień gramatycznych i słownika.

  4. Po pełnym zapoznaniu się z całym materiałem leksykalnym oraz nowymi zagadnieniami gramatycznymi, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  • Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi uczniów o wypowiedź ustną na temat ich ulubionych przedmiotów szkolnych. Może do tego wykorzystać zadanie 7.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać w czasie lekcji, a w szczególności zadania 8.

  • Inną propozycją zadania domowego jest wykonanie projektu szkoły (odręcznie lub komputerowo) zawierającego różne sale lekcyjne z opisem poszczególnych pomieszczeń i ich wyposażenia.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas lekcji do wprowadzenia i omówienia użycia czasownika „piacere”, wykorzystując przedmioty znajdujące się w salach lekcyjnych. Np.:
    Mi piace/non mi piace la pianta.
    Mi piacciono/Non mi piacciono le sedie.

  • Innym sposobem wykorzystania multimedium jest gra Kalambury. W oparciu o dołączone do mini filmów wyrażenia związane ze szkołą, klasa odgaduje hasło, przedstawione przez jednego z uczniów.