Autorka: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Dove siete stati in vacanza? - Gdzie byliście na wakacjach?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przyswaja nowe formy gramatyczne, służące do budowy czasu przeszłego złożonego;

  • konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemnie dotyczące wydarzeń z przeszłości;

  • nazywa wykonywane przez siebie czynności, posługując się czasem passato prossimo;

  • łączy wyrazy tworząc spójne, logiczne zdania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;

  • zna struktury gramatyczne i leksykalne umożliwiające komunikację językową na wydarzeń z przeszłości;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna,  podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do zagadnienia czasu przeszłego. Następnie prosi uczniów, aby zastanowili się, jak spędzili ubiegłe wakacje, gdzie byli i z kim się zobaczyli. Zwraca uwagę, że wszystkie te czynności są wydarzeniami, które należą już do przeszłości, czyli do czasu przeszłego.

  2. Nauczyciel czyta uczniom dialog, a następnie wyjaśnia nowe zagadnienie gramatyczne, które pojawiło się w tekście. Zwraca także uwagę na nowe struktury językowe.

  3. Pod dialogiem umieszczone są trzy zadania mające na celu utrwalenie zawartych w nim treści.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby znaleźli w dialogu wszystkie czasowniki, które zostały wyrażone w czasie passato prossimo i przeczytali je na głos.

  2. Na podstawie załączonego komentarza gramatycznego nauczyciel wyjaśnia zagadnienie czasu passato prossimo.

  3. Następnie nauczyciel zwraca się do uczniów, aby przeszli do pracy z multimedium bazowym, którym jest ilustracja interaktywna. Ilustracja przedstawia stronę z tygodnika, na której umieszczone są cztery krótkie informacje, tzw. „mini‑artykuły” opatrzone zdjęciami.

  4. Następnie prosi wybranych uczniów, aby przeczytali zdania zamieszczone pod obrazkami i spróbowali je przetłumaczyć. Z pomocą nauczyciela oraz słowniczka zamieszczonego na końcu lekcji uczniowie tłumaczą kolejne zdania, zapisane z użyciem czasu passato prossimo.

  5. Następnie prosi uczniów, aby w parach wykonali zad. 3 do multimedium. Zadania 1 – 2 uczniowie wykonują samodzielnie.

  6. Po zapoznaniu się z materiałem leksykalnym występującym w e‑materiale, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy, uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Grupa pierwsza ma za zadanie wypisać jak najwięcej czasowników z niniejszego e‑materiału, które w czasie passsato prossimo łączyły się z avere, a grupa druga analogicznie z czasownikiem essere. Po skończonej pracy uczniowie prezentują głośno wypisane czasowniki.

  2. W międzyczasie nauczyciel prosi poszczególnych uczniów, aby spróbowali indywidualnie lub w parach na głos wykonać zadanie 7.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać, a w szczególności zadanie 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • W czasie lekcji lub po niej ilustracja interaktywna może służyć jako przykład dla uczniów, którzy sami będą mieli za zadanie napisać taki „mini‑artykuł” o wydarzeniu, które niedawno miało miejsce w kraju lub na świecie.