Autorki: Joanna Ciesielka, Katarzyna Górniak, Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La mia giornata – Mój dzień

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, urodziny, święta);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń nazywa w języku włoskim czynności dnia codziennego.

  • Uczeń stosuje czasowniki zwrotne.

  • Uczeń tworzy krótkie zdania dotyczące codziennych czynności.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości.

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne;

  • strategie społeczne.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • kognitywizm.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca z całą klasą.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu;

  • słownik polsko–włoski;

  • obrazki przedstawiające znane uczniom w języku włoskim czynności, np. andare a scuola, leggere un libro, guardare la tv, giocare con i videogiochi.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prezentuje temat i wyjaśnia cele lekcji. Następnie pokazuje uczniom obrazki i prosi o nazwanie czynności na nich przedstawionych. Pyta uczniów, o której godzinie zazwyczaj je wykonują. Następnie prosi uczniów o zapisanie w języku polskim 6 – 7 czasowników niezbędnych do opisu czynności dnia codziennego. Uzupełnią je włoskimi odpowiednikami w czasie zajęć lub, jeśli jakieś słowo nie pojawi się, poszukają go w słowniku.

  2. Nauczyciel czyta na głos tekst „Una mail da Roma” w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego, a następnie prosi uczniów o samodzielne przeczytanie w/w tekstu i wykonanie poleceń 1 i 2.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi o znalezienie w tekście  „Una mail da Roma” czasowników, a gdy uczniowie podadzą formy czasowników zwrotnych, pyta ich, czym różnią się one od znanych im już form.

  2. Nauczyciel wyjaśnia strukturę czasowników zwrotnych i ich odmianę.

  3. Następnie prosi uczniów o odmienienie wg podanego wzoru 2 – 3 innych czasowników zwrotnych występujących w tekście „Una mail da Roma”.

  4. Nauczyciel przedstawia uczniom kontekst treści znajdującej się w pliku audio – wysłuchają wywiadu z dwojgiem uczniów z Polski, którzy po przeprowadzce do Włoch uczą się we włoskiej szkole.

  5. Uczniowie słuchają pliku audio wielokrotnie i zadają pytania w razie wątpliwości. Wykonują polecenia do nagrania.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o wykonanie ćwiczeń interaktywnych nr 1, 2 i 5.

  2. Uczniowie pracują w parach i mają sobie zadać po 2 – 3 pytania rozpoczynające się od: “A che ora...” z wykorzystaniem czasowników z tej lekcji (nie tylko zwrotnych). Podczas wykonywania tego ćwiczenia nauczyciel przysłuchuje się pytaniom tworzonym przez uczniów i odpowiedziom, których udzielają; poprawia ewentualne błędy.

  3. Nauczyciel pyta uczniów, czego się nauczyli w czasie zajęć i jak oceniają stopień opanowania nowych treści.

Praca domowa:

  • Uczniowie mają za zadanie jeszcze raz odtworzyć nagranie z medium bazowego i wykonać do niego polecenie 1.
    Dodatkowo wykonują ćwiczenia interaktywne 2, 4, 8 i 9. Dla chętnych są do wykonania ćw. 6 i 7.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom kontekst nagrania, następnie odczytuje i zapisuje pytania, które się w nim pojawiają. Uczniowie pracują w parach, ich zadanie polega na wcieleniu się w role Marka i Julii i przygotowaniu odpowiedzi na pytania zadane im przez koleżankę–dziennikarkę szkolnego radia. Wykorzystują m.in. czasowniki, które pojawiły się w tekście „Una mail da Roma”.

  2. Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi i wybierają najciekawszą/najlepszą opcję wywiadu.