Scenariusz dla nauczyciela
Autorzy: Katarzyna Górniak
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Come fare un reclamo - Jak złożyć reklamację
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przyswaja formy leksykalne i gramatyczne służące do budowy poprawnych językowo zdań przydatnych w komunikacji w sklepie;
zapoznaje się z wyrażeniami przydatnymi do rozmowy ze sprzedawcą;
konstruuje proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące składania reklamacji;
potrafi łączyć wyrazy w spójne, logiczne zdania, tworząc dialogi odbywające się w sklepie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach poznane słownictwo;
zna struktury leksykalne umożliwiające rozmowę ze sprzedawcą;
zaspokaja potrzebę ciekawości.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – użycie obrazu, dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;
strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;
strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów;
strategie zadaniowe;
strategie społeczne.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe);
nauczanie wielozmysłowe;
zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;
podejście holistyczne;
nauczanie hybrydowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik, głośniki, materiały piśmiennicze.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyjaśnia temat i przedstawia podstawowe cele zajęć. Pyta uczniów, czy zdarzyło im się kiedyś reklamować jakiś produkt w sklepie oraz w jaki sposób została rozwiązana reklamacja.
Prosi uczniów, aby przeczytali polecenie zamieszczone przed dialogiem, a następnie zapoznali się z tekstem i zanotowali nieznane im wyrażenia.
Nauczyciel pyta uczniów, czy zauważyli jakieś nowe dla nich słowa i wyrażenia gramatyczne. Prosi o odnalezienie ich w tekście, a następnie wspólnie z uczniami analizuje nowe słownictwo.
Faza realizacyjna:
Pod dialogami znajdują się dwa zadania pomagające w lepszym zrozumieniu nowego materiału. Nauczyciel prosi uczniów o ich wykonanie.
Nauczyciel pyta uczniów, czy zwrócili uwagę na nowe zagadnienie gramatyczne – zaimki złożone, inaczej pronomi combinati – które pojawiły się w dialogu, po czym prosi o przeczytanie treści znajdujących się pod zadaniami.
W następnej kolejności, nauczyciel wspólnie z uczniami ogląda animację interaktywną zawierającą scenę reklamacji obuwia. Prosi uczniów o notowanie nowego dla nich słownictwa.
Po wspólnym obejrzeniu animacji nauczyciel odpowiada na pytania uczniów, po czym proponuje im odegranie w parach scenki przedstawiającej krótką rozmowę miedzy sprzedawcą, a klientem składającym reklamację.
Następnie uczniowie przechodzą do zestawu ćwiczeń interaktywnych.
W międzyczasie nauczyciel zachęca uczniów do indywidualnego przygotowania zadania nr 8, celem zaprezentowania go przed klasą.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie zajęć nauczyciel proponuje, aby uczniowie, którzy przygotowali wypowiedź do zadania 8‑go, zaprezentowali ją przed grupą.
Praca domowa:
Jako pracę domową można zlecić uczniom wykonanie tych zadań, których nie zdążyli wykonać w trakcie lekcji, a w szczególności zadania 9‑go.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez uczniów po lekcji w celu powtórzenia słownictwa potrzebnego podczas konwersacji w sklepie. Można też poprosić uczniów o przygotowanie i zaprezentowanie przed grupą dowolnej scenki zawartej w animacji.