Autorzy: Joanna Ciesielka, Katarzyna Górniak, Dominika Kobylska, Aleksandra Sowińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Vuoi tutelare l’ambiente? - Chcesz chronić środowisko?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, Klasa I, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z ochroną przyrody;

  • potrafi wyjaśnić, dlaczego ochrona środowiska jest ważna dla funkcjonowania całego społeczeństwa;

  • potrafi wymienić, co on sam może zrobić, by powstrzymać degradację środowiska;

  • potrafi opisać działanie ekologicznych organizacji pozarządowych i ich znaczenie dla życia każdego człowieka w społeczeństwie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie kompensacyjne.

  • Strategie społeczne.

Metody i techniki nauczania:

  • Konstruktywizm.

  • Kognitywizm

  • Konektywizm.

  • Podejście komunikacyjne.

  • Nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca na forum,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, słuchawki, materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy ważna jest dla nich ekologia i ochrona środowiska. Może wyświetlić kilka zdjęć, przedstawiających degradację środowiska (np. zdjęcie miasta w chmurze smogu, zdjęcie śmieci wyrzuconych w lesie), aby zmotywować uczniów do dyskusji. Pyta ich również, co mogą zrobić, by powstrzymać zanieczyszczenie środowiska oraz czy znają jakieś organizacje ekologiczne.

  2. Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem Che cosa è WWF? i wykonują ćwiczenia.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują samodzielnie. Zapoznają się z materiałem podsumowującym, zawierającym odnośniki do konkretnych materiałów. Nauczyciel podkreśla, że w razie trudności mogą zajrzeć do podlinkowanych tematów. Następnie wykonują test.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia zamknięte z działu Sprawdź się, a następnie, pracując w parach, realizują ćwiczenia otwarte.

Materiały pomocnicze:

  • zdjęcia przedstawiające degradację środowiska.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium można wykorzystać także przy pracy z innymi tematami, w których pojawia się zakres gramatyczny, które obejmuje test.

  • Multimedium może posłużyć uczniom za materiał powtórkowy przed sprawdzianem.

  • Uczeń może przygotować spis powtarzanych w e‑materiale zagadnień gramatycznych i odznaczać te, które nie sprawiły mu trudności w pracy z multimedium. Może powracać do testu, by przekonać się, czy odpowiednio uzupełnił swoją wiedzę.