Autorzy: Agnieszka Woch, Justyna Groblińska, Katarzyna Kowalik

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: L’arredamento della casa - Wyposażenie domu

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa kolory, elementy, wyposażenia i meble;

  • opisuje pokój oraz wskazuje pomieszczenia, w których znajdują się określone przedmioty i meble;

  • buduje mapę pojęć;

  • uzasadnia swoje upodobania;

  • uzgadnia przymiotniki określające kolor z rzeczownikiem i stosuje przyimki in oraz a.

Cele motywacyjne:

Uczeń

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane na lekcji struktury i słownictwo;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

Strategie uczenia się:

  • pamięciowe;

  • kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, głośniki, artykuły piśmiennicze lub program graficzny przeznaczony do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej, reprodukcja obrazu „Pokój van GoghaArles”, drukarka;

  • podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają jakiś obraz przedstawiający pokój i czy wiedzą, kto go namalował. Informuje, że artysta opisał swój pomysł na obraz w liście do brata podczas pobytu w miejscowości Arles we Francji. Istnieje kilka wersji tego obrazu, różnią się szczegółami i kolorami.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy znają już jakieś nazwy pokojów, mebli i kolorów. Mówi im, że po tej lekcji będą w stanie opisać swój pokój.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z tekstem z sekcji Przeczytaj. Pyta, jakie przedmioty są w nim opisane (Polecenie numer 1) i w jakich są kolorach (Polecenie numer 2). Uczniowie wymieniają przedmioty oraz ich kolory.

  2. Nauczyciel daje uczniom czas na zapoznanie się z ilustracjami interaktywnymi. Mówi, że dzięki nim poznają nazwy pomieszczeń, mebli i kolorów. Uczniowie zapoznają się z multimedium.

  3. Nauczyciel prosi, żeby uczniowie stworzyli mapę pojęć przyporządkowując do danych pomieszczeń poznane meble i przedmioty (Polecenie 1 do multimedium).

  4. Nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, ile kolorów ma tęcza. Uczniowie opowiadają krótko o tym, jakie lubią kolory.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby krótko opowiedzieli o swoim wymarzonym pokoju. Uczniowie wymieniają znajdujące się w nim meble, przedmioty i kolory.

  2. Uczniowie rysują pomieszczenia na kartce lub w programie do grafiki komputerowej, a następnie – na podstawie rysunków kolegów – opisują pokoje.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia interaktywne numer 1 i 7.

Materiały pomocnicze:

  • La camera da letto di Vincent ad Arles.
    http://www.vggallery.com/international/italian/painting/p_0482.htm
    [dostęp 13.11.2021]

  • List numer 554 Vincenta van Gogha do brata.
    http://www.vggallery.com/letters/683_V-T_554.pdf  [dostęp 13.11.2021]

  • Van Gogh Museum Amsterdam.
    https://www.vangoghmuseum.nl/nl  [dostęp 13.11.2021]

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać ilustracje interaktywne podczas lekcji do wprowadzenia wszystkich lub wybranych nazw pomieszczeń, mebli oraz podstawowych przedmiotów lub tylko kolorów.

  • Uczniowie mogą pracować samodzielnie lub w grupach. Wtedy każda grupa opracuje inną ilustrację i następnie stworzy do niej mapę pojęć, którą przedstawi klasie. Jeśli jest taka możliwość, nauczyciel drukuje opracowane mapy pojęć i umieszcza je na tablicy. Uczniowie mogą je wzbogacić własnymi rysunkami.

  • Ilustracje interaktywne mogą być wykorzystane do powtórzenia przez uczniów słownictwa po lekcji.