Scenariusz dla nauczyciela
Autorka: Dominika Kobylska
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Al negozio con gli elettrodomestici - W sklepie ze sprzętem RTV i AGD
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, klasa III, poziom A1+
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opracowuje listę przedmiotów z kategorii sprzętu RTV i AGD, które należy kupić, by móc przeprowadzić się do nowego mieszkania;
potrafi uzasadnić, dlaczego dany przedmiot mógłby być mu potrzebny i dlaczego chciałby go kupić;
wybiera odpowiedni dział w sklepie ze sprzętem RTV i AGD, by móc odnaleźć rzeczy, których potrzebuje.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
odczuwa satysfakcję, ponieważ potrafi zrobić zakupy we włoskim sklepie ze sprzętem RTV i AGD;
posługuje się condizionale semplice, by móc wyrazić swoje założenia odnośnie do tego, jakie przedmioty mogłyby mu się przydać w danej sytuacji.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe – użycie obrazu, dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;
strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;
strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;
strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów;
strategie zadaniowe;
strategie społeczne.
Metody i techniki nauczania:
konstruktywizm;
kognitywizm;
konektywizm;
podejście komunikacyjne (podejście zadaniowe);
nauczanie wielozmysłowe;
zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;
podejście holistyczne;
nauczanie hybrydowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie są ich zdaniem najbardziej przydatne w życiu codziennym sprzęty RTV i AGD. Każdy ma za zadanie wypisać kilka pozycji. Odpowiedzi porównywane są na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępem do e‑materiału, a następnie o przejście do sekcji Przeczytaj/posłuchaj.
Uczniowie zapoznają się z tekstem pt. Cosa comprare prima del trasferimento?
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o streszczenie przeczytanego dialogu.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadań do tekstu.
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat trybu przypuszczającego (condizionale semplice).
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z poleceniem do mapy interaktywnej oraz o odpowiedź na zawarte w nim pytanie.
Uczniowie pracują w parach, wspólnie omawiają treść mapy interaktywnej i wykonują ćwiczenia, które się pod nią znajdują.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o znalezienie włoskich odpowiedników do słów związanych ze sprzętem RTV i AGD, które wypisali na początku lekcji.
Uczniowie wykonują w parach zadanie 7 - kierują wypowiedź do kolegi/koleżanki z pary. Wypowiadają się na zmianę.
Praca domowa:
Pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie mają za zadanie zaproponować po dwa dodatkowe produkty do każdego z działów w sklepie przedstawionym na mapie interaktywnej.
W parach uczniowie zadają sobie naprzemiennie pytania o to, do jakiego działu muszą udać się, by odnaleźć konkretną rzecz.