Autorzy: Justyna Groblińska, Agnieszka Woch, Katarzyna Kowalik, Anna Ciepiela

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Una casa per le vacanze - Dom na wakacje

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
4) przedstawia upodobania;
5) wyraża swoje opinie;
6) wyraża uczucia i emocje;
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń analizuje treści ogłoszeń dotyczących noclegów w hotelach lub w wakacyjnych domach/apartamentach. Uczeń stosuje w praktyce poznane struktury gramatyczne i leksykalne, tworząc proste teksty ogłoszeń dotyczących wakacyjnych noclegów.

  • Uczeń stosuje przyimki proste i złożone, opisując lokalizację obiektów i wyposażenia w przestrzeni.

  • Uczeń uzasadnia swoje wybory dotyczące wakacyjnych wyjazdów.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i słownictwo.

  • Uczeń rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe i kognitywne.

Metody i techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer lub tablet z dostępem do internetu;

  • mapa Włoch.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, gdzie bywali na wakacjach, gdzie chcieliby w przyszłości spędzić wakacje.

  2. Prosi o wymienienie typów noclegów, jakie wybierali uczniowie, ich rodziny czy znajomi.

  3. Pyta o ulubione formy spędzania czasu na wakacjach.

  4. Pyta o najważniejsze dla uczniów elementy wyjazdu wakacyjnego.

  5. Zapowiada, że na lekcji uczniowie dowiedzą się, jakie są różnice między noclegami w hotelu, a tymi w wynajętym domu czy mieszkaniu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie po zdaniu na głos tekstu o rodzinie Rossich i o wskazanie różnic i/lub podobieństw noclegu w hotelu i w mieszkaniu/domu.

  2. Następnie uczniowie zapoznają się z  zagadnieniami gramatycznymi, po czym przechodzą do mapy interaktywnej.

  3. Odkrywają kolejne ogłoszenia i porównują je z legendą.

  4. Wykonują polecenia do mapy - mogą np. wskazywać miasta na forum klasy na mapie znajdującej się w sali.

  5. Jeśli miejscowości są im dobrze znane, mogą ad hoc rozdzielać je na te usytuowane w północnej i południowej części Włoch lub w zachodniej i wschodniej.

  6. Na koniec uczniowie mogą wykonać ćw. 8 z sekcji Sprawdź się.

  7. Jeśli nie zdążą, wszystkie ćwiczenia z tej sekcji będą pracą domową.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi o podanie przykładowych różnic i/lub podobieństw noclegu w hotelu i w wakacyjnym mieszkaniu/domku.

Praca domowa:

  • Ćw. 1‑7 lub 1‑8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

  • Mapa Włoch.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być też wykorzystane jako rozszerzenie tematów związanych z wynajmem mieszkania (niekoniecznie wakacyjnego).