Autorka: Katarzyna Górniak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: I paesaggi naturali - Krajobrazy naturalne

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
4) przedstawia upodobania;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • potrafi nazywać poszczególne elementy krajobrazów;

  • wie, jak opisać swój ulubiony krajobraz;

  • konstruuje zdania wyrażające warunek i skutek jakiegoś działania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • zna struktury leksykalne umożliwiające opisy różnych krajobrazów;

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane słownictwo.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/ laptop/ smartfon z dostępem do internetu/ tablica multimedialna lub rzutnik/ głośniki/ materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i podstawowe cele zajęć, nawiązuje do zagadnienia krajobrazu. Pyta uczniów, czy wiedzą, jakie można wyróżnić krajobrazy i czym się one charakteryzują.

  2. Nauczyciel czyta dialog w celu prezentacji nowego materiału leksykalnego. Zaznacza, aby uczniowie zwrócili uwagę na nowe słowa, które pojawiły się w tekście.

  3. Pod tekstem zamieszczone są trzy zadania pomagające w lepszym zrozumieniu poznanego materiału. Nauczyciel prosi uczniów o ich wykonanie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zwraca się do uczniów, aby w tekście dialogu znaleźli wyrazy, które opisują krajobraz górski. Prosi, aby przeczytali je na głos.

  2. Na podstawie informacji umieszczonych w części gramatycznej, nauczyciel prezentuje nowe zagadnienie, jakim jest pierwszy okres warunkowy i wyjaśnia jego użycie.

  3. Następnie nauczyciel zwraca się do uczniów, aby wspólne przeszli do pracy z multimedium, którym jest film edukacyjny. Wspólnie z nauczycielem oglądają prezentowany film.

  4. Uczniowie samodzielnie wykonują zadania 1‑3 do multimedium.

  5. Po pełnym zapoznaniu się z materiałem leksykalnym oraz gramatycznym, w zależności od warunków czasowych oraz indywidualnego tempa pracy uczniowie mogą przejść do zestawu ćwiczeń interaktywnych. Uczniowie mogą zadawać pytania w przypadku wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów, aby wykonali zadanie 8 na forum klasy.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową nauczyciel może zlecić wykonanie tych zadań interaktywnych, których uczniowie nie zdążyli wykonać w czasie lekcji a w szczególności zadania 7.

  • Inną propozycją dla pracy domowej jest przygotowanie plakatu przedstawiającego wybrany przez uczniów krajobraz i opisanie go.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Film może służyć jako materiał do pracy w grupach. Uczniowie podzieleni na cztery zespoły w zależności od rodzaju krajobrazu, przygotowują dla pozostałych uczniów w klasie wypowiedź na temat tego, czego dowiedzieli się z filmu.