Autorka: Elżbieta Tomasi‑Kapral

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Andiamo in vacanza! - Wyjeżdżamy na wakacje!

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, konflikty i problemy);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, hotel, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie podstawowe słownictwo występujące w opisach obiektów hotelarskich;

  • zna podstawowe zwroty, pozwalające na dokonanie rezerwacji noclegu w hotelu;

  • określa wady i zalety wybranego rodzaju wakacji;

  • odpowiednio dobiera środki leksykalne i gramatyczne, tworząc poprawne wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące prezentowanych podczas zajęć treści.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i dokonuje samooceny postępów w nauce;

  • wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne - rozumienie i używanie słownictwa w naturalnych kontekstach;

  • strategia kompensacyjna - domysł językowy, odgadywanie znaczenia tekstu;

  • strategia kognitywna - analiza i ćwiczenie stałych struktur;

  • strategie pamięciowe – tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, powtarzanie i utrwalanie poznanych struktur, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie polisensoryczne;

  • podejście komunikacyjne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach (lub małych grupach) oraz na forum klasy.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer z dostępem do internetu, rzutnik lub tablica multimedialna (lub odtwarzacz plików audio), materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja rozpoczyna się od przedstawienia tematu i podstawowych celów realizowanych podczas zajęć. Nauczyciel pyta uczniów o ich doświadczenia związane z organizacją wakacji:

  • Dove ti piace passare le vacanze?

  • Preferisci una vacanza attiva o passiva?

  • Quali servizi sono per te importanti in un albergo?

  • Devi per forza avere una camera con televisore o connessione a internet?

  1. Uczniowie mogą odpowiadać na pytania na forum klasy lub pracując w parach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają dialog pt.: “Una vacanza al mare”, starając się zrozumieć (korzystając z załączonego słownika) nakreśloną sytuację. Nauczyciel powinien zachęcać uczniów do odgadywania znaczenia nowych słów w oparciu o kontekst, w jakim zostały one użyte.

  2. Nauczyciel wyjaśnia sytuację komunikacyjną zaistniałą w tekście, a następnie sprawdza ogólne zrozumienie treści, prosząc uczniów o wykonanie zadania do tekstu. Uczniowie odpowiadają na pytania do tekstu pracując w parach, następnie prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, aby wybrali z przeczytanego dialogu zwroty i wyrażenia przydatne w kontekście rezerwacji pokoju hotelowego. Nauczyciel uzupełnia słownictwo podane przez uczniów. Może w tym celu skorzystać z tabelki będącej częścią materiału.

  4. Uczniowie, pracując w parach, układają dialogi. Jeden z uczniów wciela się w rolę recepcjonisty a drugi w rolę osoby dokonującej rezerwację. Uczniowie starają się korzystać z nowo poznanego słownictwa. Nauczyciel prosi kilkoro uczniów o zaprezentowanie dialogów na forum klasy.

  5. Następnie uczniowie zapoznają się z multimedium - prezentacją, w której zawarte są różne pomysły na spędzenie wakacji. Nauczyciel powinien podzielić prezentację na trzy części (część pierwsza - slajdy 1‑3, część druga - slajdy 4‑7, część trzecia - slajdy 8‑10). Uczniowie, przed obejrzeniem każdej części, zapoznają się z przypisanym do niej ćwiczeniem, tak aby po obejrzeniu odpowiednich slajdów, mogli wykonać dane ćwiczenie.

Faza podsumowująca:

  • W końcowej fazie lekcji nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa otrzymuje jeden sposób spędzenia wakacji i opracowuje (na podstawie informacji zawartych w prezentacji) jego wady i zalety. Grupy prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczeń może zrealizować niewykorzystane podczas zajęć ćwiczenia z zestawu ćwiczeń znajdujących się w sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, np. w ramach powtórzenia materiału leksykalnego przed sprawdzianem.