Autorzy: Artur Gałkowski, Agnieszka Woch, Dorota Kaszak

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Vendesi, comprasi, affittasi – Sprzedaż, kupno, najem

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń kształtuje umiejętność rozumienia drobnych ogłoszeń wynajmu i kupna.

  • Uczeń kształtuje umiejętność reagowania ustnego w komunikacji związanej z najmem i kupnem.

  • Uczeń zapoznaje się z zasadami tworzenia liczebników porządkowych od 1 do 15.

Cele motywacyjne:

  • Zaproponowane zadania ilustrują przydatność języka włoskiego do realizacji własnych celów komunikacyjnych ucznia.

  • Zaproponowane zadania służą rozwijaniu u uczniów świadomości znaczenia języków obcych nowożytnych w różnych dziedzinach życia społecznego.

  • Zaproponowane zadania rozwijają wrażliwość międzykulturową oraz kształtują postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • Uczeń uczestniczy aktywnie w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w realnych sytuacjach nabyte podczas zajęć umiejętności.

Strategie uczenia się:

  • konstruktywizm;

  • strategia domysłu językowego;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • strategia pamięciowa (zapamiętywanie przez działanie – odgrywanie scenek);

  • kognitywizm (ćwiczenie stałych struktur);

  • strategie przetwarzanie materiału językowego.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście holistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)/konektywizm;

  • metoda kognitywna;

  • metoda kognitywna/kognitywizm;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe/konstruktywizm;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach (w zależności od liczebności klasy i strategii lekcyjnej).

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu, głośniki;

  • słownik włosko–polski, materiały piśmienne (zeszyt lub notatnik przedmiotowy do zapisania nowych informacji językowych).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, kto z nich spotkał się z sytuacją sprzedaży, kupna, wynajmu mieszkania. Uczniowie mogą przekazać doświadczenia z własnych rodzin lub potencjalnie wyobrażone. Podczas takiego wprowadzenia podawane są w języku włoskim podstawowe słowa typu casa, appartamento, palazzo, vendere, comprare, affittare. Jako ciekawostkę interjęzykową nauczyciel może podać informację, że słowo palazzo ma w języku polskim kojarzony tu odpowiednik „pałac”, ale przede wszystkim po prostu „budynek”. Zwraca tez uwagę na ortografię czasownika affittare. Wszystkie podane czasowniki mogą zostać odmienione przez osoby w czasie teraźniejszym.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie informacje ich zdaniem można znaleźć w ogłoszeniu najmu/kupna/sprzedaży mieszkania. Może podkreślić na tym etapie, że powierzchnię mieszkania podajemy w mIndeks górny 2 „metri quadri”, a poziom piętra w liczebniku porządkowym, np. secondo piano, zwracając uwagę na zapis 2° piano. Uczniowie czytają tekst pt. „Forme verbali negli annunci commerciali”. Nauczyciel zwraca uwagę na szczególną formę ogłoszeń w języku włoskim i akcent. Uczniowie wykonują polecenie do tekstu.

  2. Nauczyciel daje uczniom czas na zapoznanie się z mapą interaktywną (multimedium). Mówi, że dzięki niej dowiedzą się, jak czytać włoskie ogłoszenia. Uczniowie zapoznają się z multimedium i wykonują trzy polecenia.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie pracują w parach i zadają sobie pytania dotyczące mieszkań, jakie ich rodzice chcieliby kupić lub wynająć.

  2. Uczniowie na forum klasy opowiadają o mieszkaniach, których szukają rodziny ich kolegów i koleżanek.

Praca domowa:

  • Proponuje się wykonanie w domu ćwiczeń nr 1 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium może być wykorzystane ponownie po lekcji jako praca domowa. Uczniowie, inspirując się mapą, mogą przygotować w domu własne ogłoszenia sprzedaży, kupna lub wynajmu.

  • Uczniowie mogą pracować samodzielnie lub w grupach.

  • Lekcję można przeprowadzić stacjonarnie lub zdalnie. Uczniowie mogą zapoznawać się z multimedium w grupach i tak też rozwiązywać towarzyszące multimedium polecenia.