Imię i nazwisko autora: Justyna Groblińska, Katarzyna Kowalik, Agnieszka Woch

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Dove fai la spesa? - Gdzie robisz zakupy?

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki, lokale gastronomiczne);
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń poznaje rodzaje sklepów i produkty spożywcze.

  • Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące produktów i sklepów spożywczych.

  • Uczeń tworzy proste wypowiedzi ustne dotyczące zapotrzebowania na produkty spożywcze.

  • Uczeń ocenia ilości kupowanych produktów.

  • Uczeń wykorzystuje cząstkę ne oraz odpowiednie przyimki miejsca.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do samooceny własnej pracy.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe;

  • strategie kognitywne.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • gamifikacja.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze;

  • podczas pracy indywidualnej: urządzenie multimedialne (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu, artykuły piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie miejskiego targu włoskiego, np. Vucciria w Palermo. Informuje uczniów, że Włochy znane są z tradycyjnych targów miejskich, które stanowią także atrakcję dla turystów. Pyta, czy także robią zakupy na targach.

  2. Mówi im, że po zapoznaniu się z e‑materiałem i wykonaniu ćwiczeń będą w stanie określać rodzaje miejsc, w których można robić zakupy spożywcze.

  3. Uczniowie czytają listę zakupów, zwracając uwagę na nazwy produktów oraz sklepów spożywczych, w których można je kupić i wykonują związane z nią polecenia.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z multimedium bazowym – ilustracją interaktywną.

  2. Mówi, że dzięki niemu poznają słownictwo związane z miejscami, w których można kupić produkty spożywcze. Uczniowie analizują treść multimedium bazowego, a następnie wykonują trzy polecenia do multimedium.

  3. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia i w razie konieczności wracają do wyjaśnień zagadnień gramatycznych lub do opracowanego słownictwa.

  4. W celu utrwalenia materiału składającego się na tę jednostkę lekcyjną, uczniowie powinni wykonać 8 ćwiczeń interaktywnych. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze na lekcji, w celu utrwalenia nowych zagadnień, lub po lekcji, w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by powiedzieli, w jakich typach sklepów najczęściej dokonują zakupów spożywczych.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o ułożenie listy zakupów na przyjęcie urodzinowe z wykorzystaniem słownictwa i struktur gramatycznych poznanych w jednostce. Uczniowie mogą pracować indywidualnie lub w parach i przedstawić na forum wyniki swojej pracy.

Praca domowa:

  • Wybrane ćwiczenia interaktywne do wykonania w ramach pracy domowej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas lekcji do aktywnego przyswajania przez uczniów słownictwa związanego z zakupami oraz do wyjaśnienia zasad stosowania zaimka ne i przyimków miejsca z nazwami miejsc.

  • Multimedium bazowe może być wykorzystane do powtórzenia przez uczniów słownictwa po lekcji.