Autorka: Joanna Jarczyńska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: La vita del calciatore - Życie piłkarza

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia intencje i plany na przyszłość;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie i tworzy proste wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie biogramu znanego sportowca, jego życia zawodowego i prywatnego;

  • powtarza poprzednio zdobyte wiedzę na temat stopniowania przymiotników, poszerzając ją o najczęściej stosowane formy nieregularne;

  • analizuje różnice i podobieństwa pomiędzy różnymi sposobami stopniowanie przymiotników;

  • stosuje zdobytą wiedzę na temat czasu teraźniejszego używając go do tworzenia biogramów i relacjonowania faktów z życia sławnych sportowców.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;

  • rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;

  • wykorzystuje znane struktury gramatyczne i słownictwo syntetyzując je z nowowprowadzonym materiałem;

  • rozumie przydatność języka nowożytnego do realizacji celów komunikacyjnych;

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe –powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego oraz integrowanie go z nowym materiałem;

  • strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, analizowanie danych języka obcego;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia;

  • strategie afektywne – podejmowanie ryzyka, akceptacja błędów.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • eklektyzm;

  • nauczanie polisensoryczne/wielozmysłowe;

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;

  • nauczanie zdalne i hybrydowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu/materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

W fazie rozgrzewki językowej nauczyciel pyta uczniów, jakich znają włoskich piłkarzy lub piłkarzy polskich ważnych dla włoskiej piłki nożnej. Pyta, czy wiedzą coś o ich życiu prywatnym, wykształceniu, działalności pozasportowej. Następnie nauczyciel przedstawia sylwetkę Giorgio Chielliniego poprzez lekturę tekstu wprowadzającego. W kolejnym kroku nauczyciel przechodzi do wspólnej lektury tekstu pt. Giorgio Chiellini. Chi è nella vita privata uno dei migliori calciatori della difesa al mondo? i objaśnieniu trudniejszego słownictwa, które może zapisać na tablicy. Po lekturze uczniowie wykonują polecenie do tekstu.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prosi o przypomnienie znanych już zasad tworzenia stopnia wyższego i najwyższego przymiotników, po czym omawia nowe formy i struktury, które pojawiły się w tekście pt. Giorgio Chiellini. Chi è nella vita privata uno dei migliori calciatori della difesa al mondo?. Następnie nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie gry (medium multimedialne), co pozwoli ugruntować posiadaną wiedzę i zintegrować z nią nowe informacje. Po rozwiązaniu obydwu poziomów gry uczniowie wykonują dwa ćwiczenia systematyzujące wiedzę oraz ćwiczenie polegające na zastosowaniu poznanych form w nowym tekście.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel zachęca uczniów do wykonania ćwiczeń nr 5 i 6 (praca indywidualna lub w parach) i prosi o wskazanie różnic w użyciu czasów narracyjnych użytych w ćwiczeniach, zwracając szczególną uwagę na użycie czasu teraźniejszego narracyjnego w biografiach.

Praca domowa:

Pozostałe ćwiczenia ukierunkowane na ugruntowanie posiadanej wiedzy oraz jej aplikację w tworzeniu samodzielnych wypowiedzi mogą być wykonane przez uczniów w domu lub na zajęciach (praca indywidualna lub w parach), w zależności od potrzeb uczniów i możliwości czasowych na zajęciach. Nauczyciel może też poprosić (dodatkowa praca domowa dla chętnych lub zdolniejszych uczniów) o samodzielne przygotowanie krótkiej biografii dowolnego sportowca zaangażowanego w działalność charytatywną.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać multimedium podczas zajęć poświęconych stopniowaniu przymiotników.