Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il mio nuovo salotto - Mój nowy salon

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa II, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna nazwy mebli i akcesoriów występujących w pokoju dziennym oraz materiałów, z których są wykonane.

  • rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące opisu pokoju dziennego.

  • tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące opisu pokoju dziennego.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

Strategie uczenia się:

  1. Strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście.

  2. Strategie kognitywne - analiza danych językowych.

  3. Strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi.

  4. Strategie społeczne - współpraca w grupach.

  5. Strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • nauczanie hybrydowe;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie salonu/pokoju dziennego i przeprowadza burzę mózgów dotyczącą skojarzeń związanych z tym pomieszczeniem (meble, dekoracje, czynności).

  2. Nauczyciel pyta, jakie meble i dekoracje znajdują się w salonach uczniów oraz co najczęściej robią w salonie.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z wypowiedziami na forum “Idee casa” i próbują odpowiedzieć na pytanie Franceski dotyczące stylu rustykalnego.

  2. W celu weryfikacji stopnia zrozumienia tekstu uczniowie wykonują ćwiczenie typu prawda/fałsz.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie z tekstu nazw materiałów, z których mogą być wykonane elementy wyposażenia salonu. Następnie zwraca uwagę na przyimki używane w tym kontekście i ewentualnie rozszerza listę materiałów.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o wypisanie przyimków miejsca, które wystąpiły w tekście. Następnie prosi o opisanie położenia kilku przedmiotów w klasie.

  5. Uczniowie zapoznają się z multimedium. Wybierają pokój dzienny, który najbardziej się im podoba, a następnie wracają do wybranych przez nauczyciela nagrań i wykonują związane z nimi polecenia.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel pokazuje uczniom różne przedmioty i/lub zdjęcia przedmiotów i pyta, z jakich materiałów są wykonane.

  2. Uczniowie w parach opisują swoje salony/pokoje dzienne.
    lub
    Nauczyciel wyświetla zdjęcia salonów uczniów, które uczniowie przesłali w ramach pracy domowej. Jeden z uczniów opisuje wybrany salon, a pozostali próbują domyślić się, o który pokój chodzi.

Praca domowa:

Pracę domową mogą stanowić wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (przede wszystkim zadania otwarte nr 7 i 8).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie na podstawie plików audio mogą spróbować narysować plan opisywanych salonów.

  • Uczniowie mogą zostać podzieleni na trzy grupy. Każda z grup zapoznaje się z jednym z opisów salonu, a następnie układa pytania typu prawda/fałsz dotyczące danego salonu dla uczniów z pozostałych grup.