Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: COVID‑19 - COVID‑19

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom A2+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
11) zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
14) życie społeczne (np. wydarzenia i zjawiska społeczne).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozumie i stosuje w swoich wypowiedziach słownictwo dotyczące chorób zakaźnych, epidemii i pandemii.

  • udziela rad dotyczących zapobiegania rozpowszechnianiu się koronawirusa.

  • opisuje chorobę wywoływaną przez koronawirusa i jej objawy.

  • posiada podstawowe informacje na temat przeciwdziałania chorobom zakaźnym.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych i słuchowych.

  • Strategie kognitywne – analiza danych językowych.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych.

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe)

  • nauczanie hybrydowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupie,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu,

  • rzutnik lub tablica multimedialna,

  • głośniki lub słuchawki,

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji oraz krótko zapowiada jej przebieg.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą na temat pandemii koronawirusa.

  3. W celu poszerzenia słownictwa związanego ze zdrowiem, nauczyciel zachęca uczniów do przystępienia do burzy mózgów: uczniowie tworzą mapę pojęć związanych z chorobami zakaźnymi, przede wszystkim z Covidem. Mapa pojęć powinna uwzględniać także przeciwdziałanie zarażeniom oraz objawy choroby.

  4. W celu poszerzenia wiadomości o pandemii koronawirusa nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z tekstem pt. „La pandemia del coronavirus”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst znajdujący się na początku materiału.

  2. Aby wykonać pierwsze zadanie uczniowie wyszukują w tekście niezbędne informacje, następnie w zadaniu drugim opisują swoje doświadczenia związane z pandemią.

  3. Po omówieniu tekstu o koronawirusie i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy przejść do kolejnej części materiału – tekstu dotyczącego czasowników zaimkowych i słownictwa związanego z chorobami zakaźnymi.

  4. Uczniowie tworzą zdania z każdym z poznanych czasowników zaimkowych, w różnych czasach gramatycznych, prostych i złożonych.

  5. Uczniowie wykonują zadania nr 5 i 6 z sekcji Sprawdź się.

  6. Uczniowie przechodzą do pracy z multimedium – plikami audio. Celem jest utrwalenie nowego słownictwa. Uczniowie słuchają (na forum klasy) kolejno każdego z dwóch nagrań (każde nagranie może być słuchane dwa razy), rozwiązując ćwiczenia przypisane do poszczególnych nagrań. Uczniowie powinni zapoznać się z ćwiczeniem każdorazowo przed pierwszym słuchaniem danego nagrania.

Faza podsumowująca:

  1. Aby podsumować pracę z materiałem interaktywnym uczniowie wracają do mapy myśli przygotowanej w fazie wprowadzającej i uzupełniają ją o wiadomości uzyskane w czasie lekcji.

  2. Uczniowie streszczają ustnie wypowiedzi zawarte w nagraniach będących częścią medium.

Praca domowa:

  • W ramach pracy domowej uczniowie mogą wykonać ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, które nie zostały wykorzystane podczas zajęć. W szczególności ćwiczenia: 1, 2, 3, 4, 7, 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa związanego z ochroną zdrowia lub istotnymi wydarzeniami z ostatnich lat.

  • Samodzielna praca ucznia z multimedium może być elementem przygotowania do zajęć w ramach lekcji odwróconej.