Scenariusz dla nauczyciela
Autorzy: Damian Rogala
Przedmiot: Język włoski
Temat zajęć: Il sistema scolastico italiano - Włoski system szkolnictwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, poziom A2
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna włoski system szkolnictwa;
rozumie proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące włoskiego systemu szkolnictwa;
tworzy proste wypowiedzi pisemne i ustne dotyczące systemu szkolnictwa we Włoszech;
opisuje różnice między systemami szkolnictwa we Włoszech i w Polsce.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe - użycie obrazu i dźwięku, użycie słownictwa w kontekście;
strategie kognitywne - analiza danych językowych;
strategie metakognitywne - utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
strategie społeczne - współpraca w grupach;
strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych.
Metody i techniki nauczania:
kognitywizm;
nauczanie hybrydowe;
podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe).
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach lub grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu, głośniki lub słuchawki.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji.
Nauczyciel przeprowadza burzę mózgów dotyczącą skojarzeń ze słowem scuola.
Nauczyciel pyta uczniów, czy są świadomi różnic między systemem szkolnictwa we Włoszech i w Polsce.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej z grup przydziela opis jednego, dwóch lub trzech (w zależności od liczebności klasy) typów szkół z katalogu interaktywnego. Uczniowie zaznajamiają się z opisami, a następnie przedstawiają swoje szkoły na forum klasy.
W celu weryfikacji stopnia zrozumienia opisów uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 3 do multimedium.
Nauczyciel wraca do pytania dotyczącego różnic między systemem szkolnictwa we Włoszech i Polsce. Uczniowie, pracując w parach, tworzą listę różnic, a następnie prezentują ją na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie czytają maila Kuby z sekcji Przeczytaj/posłuchaj i odpowiadają mu opisując funkcjonowanie szkół średnich we Włoszech.
Praca domowa:
Uczniowie ponownie czytają maila Kuby oraz odpowiedź jego włoskiego kolegi i wykonują ćwiczenie do tekstu.
Pracę domową mogą stanowić również wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Katalog może służyć jako przykład dla uczniów do stworzenia opisu polskiego systemu oświaty.
Może być wykorzystany również do samodzielnej pracy ucznia w celu powtórzenia np. przed sprawdzianem.