Autorzy: Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Preferisci le vacanze al mare o in montagna? - Wolisz wakacje nad morzem, czy w górach?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
6) wyraża uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia upodobania;
6) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia; pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • stosuje nowe konstrukcje zdaniowe, by wyrazić swoje upodobania;

  • korzysta z nowego słownictwa, by opisać krajobraz morski oraz górski;

  • potrafi opisać ilustrację;

  • potrafi skategoryzować elementy ilustracji.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • potrafi opowiedzieć o własnych upodobaniach związanych ze spędzaniem czasu w okresie wakacyjnym;

  • potrafi opisywać zdjęcie/ilustrację, dzięki czemu będzie potrafił podzielić się z rozmówcą informacją o tym, co widzi i jakie wywołuje to u niego skojarzenia;

  • uczeń potrafi opowiedzieć, jakie czynności wykonują inne osoby, dzięki czemu rozwinie swoje kompetencje komunikacyjne.

Strategie uczenia się:

  • asymilacyjna;

  • praktyczna.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie wielozmysłowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, by zainteresować uczniów tematem wakacji nad morzem lub w górach, zadaje uczniom następujące pytanie: Gdybyście mogli zabrać ze sobą na wakacje tylko 3 rzeczy, co by to było?
    Następnie pyta: Jakie 2 rzeczy, które nie byłyby przydatne nad morzem, zabralibyście ze sobą w góry?
    Następnie pyta: Jakie 2 rzeczy, które nie byłyby przydatne w górach, zabralibyście ze sobą nad morze?

  2. Po krótkiej dyskusji na ogólnym forum, nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, jak nazywają się po włosku góry, a jak morze. Pyta ich, gdzie wolą spędzać wakacje.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie e‑materiału.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli członków klasy na dwie grupy. Pierwsza grupa ma za zadanie przeczytać tekst Giovanniego, druga tekst Franceski. Wybrana osoba z pierwszej grupy próbuje przedstawić grupie drugiej, opowiadając w trzeciej osobie, jak lubi spędzać czas bohater przeczytanego przez nich tekstu, później następuje kolej drugiej grupy.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie w tekstach zdań, w których porównano ze sobą dwa elementy. Pyta, jakie dwa elementy ze sobą porównano – np. czy są to czasowniki, rzeczowniki itp.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadań do tekstu „Preferisco nuotare che camminare”.

  4. Nauczyciel czyta wspólnie z uczniami komentarz gramatyczny podzielony na dwie sekcje: „Jak porównywać?” oraz „Jak opisać zdjęcie?”. Przy omawianiu sposobów opisywania ilustracji, przypomina o użyciu c’è oraz ci sono. Nauczyciel prosi uczniów, by wynotowali sobie w swoich prywatnych notatkach zwroty przydatne do opisu zdjęcia.

  5. Następnie nauczyciel przechodzi do multimedium. Prosi grupę pierwszą o obejrzenie slajdów 6‑10, a grupę drugą o obejrzenie slajdów 1‑5.

  6. Po tym jak uczniowie zapoznają się z prezentacją, nauczyciel wyświetla na dużym ekranie swoje (w ten sposób zaciekawia uczniów) lub znalezione w internecie w domenie publicznej fotografie z wakacji nad morzem lub w górach. Prosi członków grupy drugiej o opisanie tych zdjęć, które przedstawiają krajobraz morski, a członków grupy pierwszej o opisanie tych zdjęć, które przedstawiają krajobraz górski.

  7. Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową. Grupa, która podczas zajęć zajmowała się krajobrazem górskim, będzie miała opisać pisemnie w kilku zdaniach, swoje lub znalezione w internecie w domenie publicznej zdjęcie z wakacji nad morzem. Grupa, która zajmowała się podczas zajęć krajobrazem morskim, opisze zdjęcie z wakacji w górach.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel zadaje po włosku pytanie wybranym uczniom: „Preferisci andare al mare o in montagna?”, prosząc, by odpowiedzieli całym zdaniem w formie, jakiej nauczyli się podczas lekcji.

Praca domowa:

  • Grupa, która podczas zajęć zajmowała się krajobrazem górskim, będzie miała opisać pisemnie w kilku zdaniach swoje lub znalezione w internecie w domenie publicznej zdjęcie z wakacji nad morzem. Grupa, która zajmowała się podczas zajęć krajobrazem morskim, opisze zdjęcie z wakacji w górach.

Materiały pomocnicze:

  • Prywatne zdjęcia uczniów, każdy uczeń może pracować na wybranym przez siebie zdjęciu.

  • Zdjęcia przedstawiające krajobraz morski lub górski znalezione w internecie w domenie publicznej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Każdy uczeń może obejrzeć po kolei od 1 do 10 slajdu. Podczas przeglądania ma za zadanie wypisać nowe słowa, które pojawiły się w prezentacji. Po pierwszych 5 slajdach może na chwilę ukryć okno z e‑materiałem i spróbować opisać z pamięci przedstawiony w prezentacji obrazek, posiłkując się słówkami zapisanymi we własnych notatkach. Może powtórzyć tę czynność po kolejnych 5 slajdach.