Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przybliżenia i zaokrąglenia. Błąd przybliżenia - powtórzenie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zaokrągla liczbę z podaną dokładnością,

  • definiuje i oblicza błąd bezwzględny i błąd względny przybliżenia,

  • oblicza błąd przybliżenia danej liczby oraz ocenia i określa rodzaj przybliżenia - z nadmiarem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • studium przypadku;

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat lekcji i kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają najważniejsze wiadomości, które dotychczas uzyskali, na temat liczb rzeczywistych.

  3. Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat: „Przybliżenia i zaokrąglenia. Błąd przybliżenia - powtórzenie”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji Przeczytaj. Pracują przy tym (pod kierunkiem liderów grup) metodą studium przypadku - rozważając jako oddzielny przypadek, każdy z podanych przykładów.

  2. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat jaki sposób należy postępować, gdy dane przybliżenie jest z nadmiarem, a jak gdy jest ono z niedomiarem, czym różni się przybliżenie od zaokrąglenia.

  3. Uczniowie w grupach zapoznają się z prezentacja multimedialną i na jej podstawie ułożyć podobne zadania. Następnie przedstawiciele grup rozwiązują zadania na tablicy.

  4. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 6‑8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z innym uczniem i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Liderzy grup dzielą się uwagami na temat pracy grup, nauczyciel dodaje swoje uwagi, ocenia prace uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia interaktywne 1‑5 w sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Prezentacja multimedialna może być wykorzystana w czasie zajęć dotyczących wartości bezwzględnej (lub działań na liczbach rzeczywistych).