Scenariusz dla nauczyciela
Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przybliżenia i zaokrąglenia. Błąd przybliżenia - powtórzenie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zaokrągla liczbę z podaną dokładnością,
definiuje i oblicza błąd bezwzględny i błąd względny przybliżenia,
oblicza błąd przybliżenia danej liczby oraz ocenia i określa rodzaj przybliżenia - z nadmiarem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
studium przypadku;
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat lekcji i kryteria sukcesu.
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają najważniejsze wiadomości, które dotychczas uzyskali, na temat liczb rzeczywistych.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat: „Przybliżenia i zaokrąglenia. Błąd przybliżenia - powtórzenie”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji Przeczytaj. Pracują przy tym (pod kierunkiem liderów grup) metodą studium przypadku - rozważając jako oddzielny przypadek, każdy z podanych przykładów.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat jaki sposób należy postępować, gdy dane przybliżenie jest z nadmiarem, a jak gdy jest ono z niedomiarem, czym różni się przybliżenie od zaokrąglenia.
Uczniowie w grupach zapoznają się z prezentacja multimedialną i na jej podstawie ułożyć podobne zadania. Następnie przedstawiciele grup rozwiązują zadania na tablicy.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 6‑8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z innym uczniem i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Liderzy grup dzielą się uwagami na temat pracy grup, nauczyciel dodaje swoje uwagi, ocenia prace uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia interaktywne 1‑5 w sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Przybliżenia i zaokrąglenia liczbPrzybliżenia i zaokrąglenia liczb
Błąd bezwzględny, błąd względnyBłąd bezwzględny, błąd względny
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana w czasie zajęć dotyczących wartości bezwzględnej (lub działań na liczbach rzeczywistych).