Autorka: Dominika Kobylska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Dove avete trascorso la pausa? - Gdzie spędziliście przerwę?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, klasa II, poziom A1+

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Uczeń formułuje własną wypowiedź dotyczącą opisu pomieszczenia z użyciem czasowników essercitrovarsi.

  • Uczeń korzysta z nowo poznanego słownictwa dotyczącego wyposażenia poszczególnych pomieszczeń przy konstruowaniu własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych.

  • Uczeń kategoryzuje dane obiekty na podstawie możliwości rozmieszczenia ich w poszczególnych pomieszczeniach szkolnych.

  • Uczeń wnioskuje na podstawie danych zamieszczonych w materiałach audiowizualnych dotyczących organizacji przestrzeni w szkole.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • odczuwa satysfakcję, ponieważ potrafi opisać swój dzień w szkole;

  • poszerza swój zasób leksykalny w obrębie tematu edukacja;

  • potrafi wyrazić swoją opinię na temat tego, jaki byłby jego zdaniem idealny budynek szkolny.

Strategie uczenia się:

  • asymilacyjna;

  • praktyczna.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • podejście komunikacyjne (zadaniowe);

  • metoda kognitywna;

  • nauczanie wielozmysłowe.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop/smartfon z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji. Pyta uczniów, jakie słowa związane ze szkolnymi pomieszczeniami oraz ich wyposażeniem pamiętają z pierwszej klasy. Zapowiada, iż podczas zajęć przypomną sobie ten zakres leksykalny oraz go poszerzą.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie e‑materiału, zapoznanie się ze wstępem oraz pierwszym poleceniem do sekcji Przeczytaj/posłuchaj. Następnie prosi wybranego ucznia o przeczytanie na głos tekstu Scuola dei tuoi sogni. Nauczyciel wyjaśnia nieznane słownictwo i przechodzi wraz z uczniami do zadań z tej sekcji.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przejrzenie słownictwa zawartego poniżej.

  3. Nauczyciel prosi uczniów o przejście do sekcji z mapą myśli i o wykonanie w parach poleceń do tego medium.

  4. Uczniowie do końca czasu trwania zajęć wykonują zadania z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. W celu podsumowania nauczyciel prosi wybranych uczniów o wymienienie przynajmniej 3 rzeczy, które znajdują się w poszczególnych pomieszczeniach. Mówi do wybranego ucznia np. l’aula, a uczeń ma za zadanie wymienić znajdujące się w tym miejscu przedmioty.

Praca domowa:

  • Pracą domową jest wypracowanie w języku włoskim na temat: moja idealna szkoła (scuola dei miei sogni).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Uczniowie mogą spróbować stworzyć własną mapę pojęć na podstawie pomieszczeń znajdujących się w ich szkole. Mogą pracować w parach lub w grupach.