Autorzy: Joanna Ciesielka, Aleksandra Sowińska

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Il meteo - Prognoza pogody

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, Klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna słownictwo dotyczące opisu pogody.

  • wykorzystuje poznane słownictwo do opisu pogody.

  • prawidłowo używa konstrukcji trybu warunkowego Se + futuro + futuro.

  • zna nazwy regionów włoskich, z ich wykorzystaniem tworzy opisy pogody.

  • odczytuje z mapy pogodowej prognozę pogody z wykorzystaniem czasu futuro semplice.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

  • zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • strategie kognitywne

  • strategie zapamiętywania

  • strategie kompensacyjne

  • strategie społeczne

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • kognitywizm

  • podejście komunikacyjne

  • nauczanie hybrydowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, słuchawki, materiały piśmiennicze, kilka zdjęć przedstawiających różną pogodę (np. deszczowy dzień, ośnieżone góry itp.), mapa Włoch z podziałem na regiony

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakie zwroty związane z pogodą pamiętają. Następnie pokazuje uczniom zdjęcia przedstawiające różną pogodę, zadaniem uczniów jest jej opisanie. Nauczyciel pyta „Che tempo fa oggi?”, uczniowie opisują pogodę za oknem.

  2. Uczniowie zapoznają się z dialogiem „Che brutto tempo!” i wykonują polecenie 1 i 2.

  3. Następnie zapoznają się z leksyką dotyczącą opisu pogody i częścią gramatyczną poświęconą czasowi przyszłemu futuro semplice oraz zdaniom warunkowym Se + futuro + futuro.

Faza realizacyjna:

  1. Po zapoznaniu się uczniów z częścią leksykalno‑gramatyczną nauczyciel pyta ich, jakie regiony włoskie pamiętają i gdzie się one znajdują (na północy, na południu). W tej części lekcji wskazane byłoby wykorzystanie mapy z podziałem administracyjnym Włoch. Jeśli nauczyciel uzna to za konieczne, może również powtórzyć z uczniami niektóre formy czasu przyszłego. Następnie uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną.

  2. Uczniowie wykonują polecenie 1 i 2 samodzielnie, a polecenie 3 ustnie na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują ustnie ćwiczenia 5 i 6 z sekcji “Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów, aby powtórzyli na głos wyrażenia i zwroty poznane w czasie lekcji. Następnie uczniowie w parach przedstawiają prognozę pogody np. na kolejny dzień i na najbliższy weekend, używając czasu futuro semplice.

Praca domowa:

  1. Dla wszystkich: ćw. 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Dla chętnych: ćw. 7 z sekcji „Sprawdź się”.

  3. Dla uczniów mających trudności z j. włoskim: ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Można wykorzystać materiał pt. „Che tempo fa da voi?“DjNGlQB64„Che tempo fa da voi?“

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą obejrzeć ilustrację interaktywną i samodzielnie opisać pogodę w czasie przyszłym, a następnie porównać swoje opisy z nagranymi tekstami.