Autorka: Joanna Ciesielka

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Sport di squadra - Sporty drużynowe

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, klasa III, poziom A2

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna podstawowe nazwy sportów drużynowych.

  • Uczeń rozumie prosty tekst poświęcony opisowi sportów drużynowych.

  • Uczeń stosuje w swoich wypowiedziach nazwy sportów drużynowych, a także podstawowego sprzętu niezbędnego do ich uprawiania.

  • Uczeń jest w stanie przedstawić podstawowe zasady wybranej gry zespołowej.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawę ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur.

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne oraz kulturowe.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności do realizacji własnych celów komunikacyjnych.

Strategie uczenia się:

  • Strategie kognitywne.

  • Strategie zapamiętywania.

  • Strategie przetwarzania materiału językowego.

  • Strategie pozyskiwania wiedzy kulturowo‑językowej.

  • Strategie zadaniowe.

Metody i techniki nauczania:

  • konstruktywizm

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna)

  • kognitywizm

  • nauczanie hybrydowe

Formy pracy:

  • Praca na forum.

  • Praca indywidualna.

  • Praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/laptop z dostępem do internetu,

  • głośniki,

  • tablica interaktywna,

  • materiały piśmiennicze

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Po przedstawieniu tematu lekcji i jej celów nauczyciel prosi uczniów o wypisanie w czasie 2 min. jak największej liczby sportów zespołowych.  Następnie uczniowie pracują w parach i odczytują sobie nawzajem to, co zapisali.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy uprawiali/uprawiają jakiś sport zespołowy, a jeżeli tak, to dlaczego. Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem rozpoczynającym materiał i wykonują znajdujące się pod nim ćwiczenie.  Nauczyciel odpowiada na pojawiające się pytania i wyjaśnia problematyczne kwestie.

  3. Na zakończenie tego etapu zajęć nauczyciel pyta uczniów, czy chcieliby spróbować zagrać w hokeja lub curling i dlaczego.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami zgromadzonymi w tabelach, a następnie z materiałem wideo i wykonują znajdujące się pod nim ćwiczenia.

  2. W czasie zajęć można wykonać jeszcze zadania 1,2,5,6 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel  wyświetla uczniom na tablicy cele szczegółowe lekcji i prosi ich, aby dokonali samooceny umiejętności zdobytych w czasie zajęć w skali 0‑10. Zachęca uczniów do dalszego utrwalania nowego słownictwa, w czym pomocne będzie wykonanie pozostałych ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się, ćw. 3 przeznaczone jest dla chętnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Przed sprawdzianem można poprosić uczniów, aby w ramach powtórki spróbowali sami wykonać komentarz do materiału wideo odtworzonego bez ścieżki audio.