Autor: Damian Rogala

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Come ti chiami? Primi contatti in italiano – Jak się nazywasz? Pierwsze rozmowy po włosku

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń potrafi samodzielnie formułować pytania typu: Come ti chiami? Di dove sei? Quanti anni hai? i odpowiadać na nie.

  • Uczeń odmienia czasowniki: essere, avere, chiamarsi i stosuje odpowiednie formy w kontekście.

  • Uczeń zna liczebniki główne w zakresie od 0 do 15 i wykorzystuje je w kontekście informacji o wieku.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury i słownictwo.

  • Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, grupowanie pojęć, użycie słownictwa w kontekście;

  • strategie kognitywne – analiza danych językowych;

  • strategie metakognitywne – utrwalenie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • strategie społeczne – współpraca w parach, grupach;

  • strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczeń tekstów słuchanych i czytanych.

Metody/techniki nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kognitywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • zintegrowane nauczanie językowo–przedmiotowe;

  • nauczanie hybrydowe.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach – niektóre ćwiczenia mogą być wykonywane w parach.

Środki dydaktyczne:

  • podczas lekcji w szkole: komputer z dostępem do internetu, tablica multimedialna lub projektor, głośniki, artykuły piśmiennicze, kostki do gry;

  • podczas pracy indywidualnej: urządzenie (telefon, tablet, komputer) z dostępem do internetu.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyjaśnia temat i cele lekcji.

  2. Uczniowie wymieniają znane sobie włoskie imiona (np.: znajomych, sławnych ludzi) oraz miasta (np.: znane z podróży do Włoch).

  3. Uczniowie czytają tekst Come ti chiami? i wykonują związane z nim zadanie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyjaśnia sytuację komunikacyjną zaistniałą w tekście (podstawowe pytania i odpowiedzi służące poznawaniu się).

  2. Nauczyciel wyjaśnia podstawowe struktury gramatyczne niezbędne do rozumienia i tworzenia wypowiedzi związanych z tematem lekcji (koniugacja czasowników essere, avere, chiamarsi).

  3. Należy wyjaśnić, że czasowniki essereavere są czasownikami nieregularnymi, a w przypadku czasownika chiamarsi zwrócić uwagę na zaimek zwrotny (si).

  4. Aby utrwalić liczebniki nauczyciel może poprosić uczniów o odliczenie od 0 do 15 i z powrotem i/lub wykorzystać proste równania matematyczne np.: 2+3=5 (due più tre fa cinque). Do wskazywania liczebników można użyć kostek do gry.

  5. Uczniowie oglądają animację z multimedium, zwracając uwagę na omówione wcześniej struktury.

  6. Uczniowie zapoznają się z zadaniami do multimedium. Po ponownym obejrzeniu animacji wykonują ćwiczenia. W razie konieczności wracają do animacji.

  7. W celu utrwalenia materiału składającego się na tę jednostkę lekcyjną, uczeń powinien wykonać 9 ćwiczeń interaktywnych. Ćwiczenia te mogą być wykonane jeszcze na lekcji, w celu utrwalenia nowych zagadnień, lub po lekcji, w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje wybranym uczniom pytania poznane w czasie lekcji. Uczniowie udzielają odpowiedzi.

  2. Uczniowie pracują w parach zadają sobie pytania dotyczące imienia, wieku, miasta pochodzenia i udzielają odpowiedzi.

  3. Uczeń na forum klasy przedstawia kolegę/koleżankę, z którą pracował w parze.

Praca domowa:

Wybrane ćwiczenia z sekcji Sprawdź się. W szczególności ćwiczenia nr 8 i 9.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane ponownie po lekcji jako praca domowa:

  • uczniowie opisują postaci z animacji w formie pisemnej lub ustnej;

  • uczniowie opierając się na animacji z multimedium nagrywają krótkie filmiki, w których sami występują.