Autor: Piotr Kowalski

Przedmiot: Język włoski

Temat zajęć: Gli artigiani – nomi di professioni, come fissare un appuntamento, pronomi complemento – Rzemieślnicy – nazwy zawodów, jak umówić się na wizytę, zaimki dopełnienia

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom A1

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. popularne zawody, miejsce pracy);
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
1) określa główną myśl tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
7) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
11) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

  • Uczeń rozumie i korzysta ze słownictwa dotyczącego zawodów rzemieślniczych.

  • Uczeń stosuje w swoich wypowiedziach zaimki dopełnienia bliższego i dalszego, również w połączeniu z czasownikami modalnymi.

  • Uczeń tworzy proste dialogi polegające na umówieniu się na wizytę z wybranym fachowcem.

  • Uczeń opisuje wybrane zawody rzemieślnicze.

  • Uczeń nazywa proste czynności naprawcze i remontowe.

Cele motywacyjne:

  • Uczeń aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się.

  • Uczeń dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne.

  • Uczeń wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.

  • Uczeń zaspokaja potrzebę ciekawości.

Strategie uczenia się:

  • Strategie pamięciowe – użycie obrazu i dźwięku, tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscowienie nowych słów w kontekście, systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego, wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego.

  • Strategie kognitywne – tworzenie różnych kombinacji zdań, odbieranie i wysyłanie informacji, analizujemy dane języka obcego.

  • Strategie kompensacyjne – odgadywanie znaczenia tekstów czytanych.

  • Strategie metakognitywne – centralizowanie procesu uczenia.

  • Strategie afektywne – podejmowanie ryzyka.

  • Strategie społeczne - współpraca w grupach.

Metody i techniki nauczania:

  • kognitywizm;

  • podejście humanistyczne;

  • podejście komunikacyjne (luka informacyjna, podejście zadaniowe);

  • nauczanie hybrydowe;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu;

  • rzutnik lub tablica multimedialna, głośniki lub słuchawki;

  • materiały piśmiennicze.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel wyjaśnia temat lekcji oraz jej cele i krótko zapowiada jej przebieg. Następnie uczniowie metodą burzy mózgów tworzą listę typowych awarii w domu, a także tych dotyczących przedmiotów powszechnego użytku oraz rzemieślników zajmujących się naprawami i remontami (przykładowe odpowiedzi to cieknący kran, pęknięta rura, niedziałający sprzęt elektroniczny, pęknięta szyba, a w przypadku rzemieślników: elektryk, hydraulik, malarz pokojowy itp.). Następnie uczniowie zastanawiają się, metodą dedukcji językowej opartej o dotychczasową wiedzę o języku włoskim, nad włoskimi odpowiednikami tych słów (mogą wydedukować proste słowa takie jak idraulico, elettrico itd.). Po tym wprowadzeniu należy przejść do odczytania/odsłuchania tekstu z sekcji Przeczytaj/posłuchaj i wyjaśnienia wprowadzanego w nim słownictwa. Po pierwszym odczytaniu uczniowie próbują zidentyfikować w tekście zaimki dopełnienia bliższego i dalszego.

Faza realizacyjna:

  • Po omówieniu tekstu i przed przystąpieniem do pracy z multimedium, należy przejść do informacji zawartych w następnej sekcji materiału, w której wyjaśniono stosowanie zaimków dopełnienia bliższego dla wszystkich osób gramatycznych oraz umiejscowienie zaimków w zdaniach z czasownikami modalnymi. Następnie można przystąpić do pracy z multimedium – ilustracją interaktywną, której celem jest zapoznanie uczniów z nazewnictwem zawodów rzemieślniczych oraz skróconymi opisami poszczególnych z nich. Jeżeli uczniowie mają do indywidualnej dyspozycji urządzenia pozwalające na wyświetlenie multimedium, należy dać im kilka‑kilkanaście minut na samodzielną pracę z ilustracjami interaktywnymi i wykonanie trzech ćwiczeń z nimi związanych. Jeżeli nie – należy wyświetlać poszczególne zdjęcia tworzące ilustrację i omawiać je na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  • Celem podsumowania pracy z e‑materiałem uczniowie losują w parach karteczki z nazwami zawodów rzemieślniczych, które pojawiły się w czasie lekcji. Jedna osoba stara się opisać dany zawód w języku włoskim, nie podając jego nazwy. Druga osoba ma za zadanie odgadnąć nazwę tego zawodu i może w tym celu zadawać dodatkowe pytania.

Praca domowa:

  • Jako pracę domową można zlecić uczniom dobranie się w pary i nagranie w postaci zapisu dźwięku rozmowy telefonicznej polegającej na umówieniu wizyty z wybranym bądź wylosowanym fachowcem. Oprócz tego, jako pracę domową można wykorzystać następujące zadania z sekcji Sprawdź się: 1, 2, 7, 8, 9.

Materiały pomocnicze:

  • Karteczki z nazwami zawodów rzemieślniczych pojawiających się w multimedium bazowym – ilustracji interaktywnej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • Multimedium bazowe może być wykorzystane do samodzielnej pracy ucznia w domu, na przykład w ramach przygotowania się do sprawdzianu ze słownictwa z tematyki związanej z pracą i przedsiębiorczością.

  • Multimedium bazowe może zostać również wykorzystane przy okazji realizacji innych zakresów tematycznych, jak np. przedsiębiorczość czy system edukacji.